Telefoneren met Theo: Een auto verkopen lijkt gemakkelijk, maar is dat niet

Mulder neemt deze editie Polestar Amsterdam, Welzorg, online aankooplatform Carvendo.nl en de Britse occasionportalmonopolist Auto Trader onder de loep.

Telefoneren met Theo: Een auto verkopen lijkt gemakkelijk, maar is dat niet
Toen realiseerde ik me dat het bedrijf Welzorg Louwman wel zorg gaf.

Theo Mulder was veertig jaar lang Volvo-dealer. Hij verkocht zijn bedrijf aan Van Mossel om zich daarna op het dealerschap van KGM (voorheen SsangYong) en zijn schadebedrijf te richten. Op geheel eigen wijze voorziet hij op regelmatige basis het nieuws telefonisch van duiding.

Je had eerder kritiek op Polestar Amsterdam. Dat is nu in handen gekomen van Van Mossel. Wordt het nu wel succesvol?

“Het kan in ieder geval niet slechter gaan. Zes jaar geleden kwam Volvo naar mij toe om te vertellen dat Polestar Amsterdam zelf ging runnen, in tegenstelling tot de andere steden waar Polestar Stores kwamen. In het begin baalde ik daarvan, totdat ik van de andere Polestar-agenten hoorde dat zij rond de vijf ton moesten investeren. En de operationele kosten zijn hoog; de stores moeten bijna permanent open zijn. En Polestar wilde zich vestigen midden in Amsterdam (bij het Museumplein), op een plek waar geen klant graag wil komen en proefritten onmogelijk zijn. Toen realiseerde ik me dat het nooit wat zou worden en was ik vooral opgelucht. Nu gaat gebeuren wat nodig is: Polestar komt op een plek waar het hoort: bereikbaar en met een werkplaats erachter. Van Mossel (dat de Volvo-bedrijven van Mulder kocht, red.) kan Polestar wel laten renderen, daar heb ik veel vertrouwen in.”

Louwman verkocht Welzorg. Moeten autobedrijven investeren in zorgbedrijven?

“Het is knap dat ze er niet aan ten onder zijn gegaan. Als je erover nadenkt, was het best logisch. We vergrijzen in Nederland en die mensen hebben hulpvragen. Dan denk je: dat is een markt waar ik in moet stappen, een enorme groeimarkt. Dat dacht ik ook, tot ik ooit in een Welzorg-winkel kwam. Heb je ooit zo’n winkel gezien? Daar word je niet vrolijk van. Ik had pijn aan mijn knie en wilde een brace. Ik naar de Welzorg-winkel. Daar zat iemand die geen idee had of er een brace was; ik moest hem uiteindelijk zelf zoeken. Toen realiseerde ik me dat het bedrijf Welzorg Louwman wel zorg gaf. Evert is overigens een goede ondernemer, maar hoe groter het bedrijf wordt, hoe moeilijker het te besturen is. De drive om meer winst te maken, om de beste te zijn, verdwijnt vaak. Een directie moet zelf aan het roer staan en ondernemend zijn. Op afstand besturen kan in deze branche niet.”

Reorganisatie bij Louwman: Na de verkoop van Welzorg staat de familie voor scherpe keuzes (1/2)
Na de verkoop van Welzorg doet Louwman er verstandig aan ook de verkoop van vrijwel alle retailactiviteiten te overwegen. Daar wordt geen geld verdiend en de voorwaarden voor toekomstig succes ontbreken, ook na de ingrijpende reorganisatie die is doorgevoerd.

Vorige week ging Carvendo.nl online, een website waar auto’s volledig online verkocht worden.

“Vijftien jaar geleden zat ik samen met Koops Furness in Volvo. Koops was aandeelhouder in Nieuweautokopen.nl (van BKAN-columnist en partner Paul de Vries, red.). Dat ging hartstikke goed met auto’s tot vijftienduizend euro. Maar boven de twintigduizend werd er niets verkocht. Zo is het denk ik nog steeds. Mensen willen naar de auto, kijken, rijden en voelen. Zie ook Polestar: er is gewoon een echte retailer nodig. Alles wat Carvendo.nl aanbiedt, wordt al geregeld bij het autobedrijf. En er zullen nu eenmaal altijd dingen zijn die online niet geregeld of gevraagd kunnen worden. Een auto verkopen lijkt gemakkelijk, maar is dat niet. Online loop je snel vast, zeker bij meer complexe zaken. Ik zeg altijd: zalig zijn de digibeten, want zij erven de echte wereld en niet de virtuele.”

Auto Trader UK, veruit de grootste occasionportal van het Verenigd Koninkrijk, kwam vorige week onder vuur te liggen en kreeg veel opzeggingen en kritiek te verwerken. Hoe kijk jij naar de portalen?

“Je moet adverteren. Of zo goed zijn dat je zonder kunt. Soms moet je even onderhandelen en in Nederland kun je altijd overstappen naar een ander. Voor mij is adverteren vooral een kwestie van naamsbekendheid. Ik vraag dat vaak aan mijn verkopers: hoe komen die mensen hier binnen, hoe weten ze van onze auto’s? Daar krijg ik meestal geen antwoord op; dat weten ze niet. Maar terug naar Auto Trader. Waarom komen die dealers niet samen en maken ze hun eigen portal? Ik weet het wel: er is geen eenheid in autoland. Dat geldt overigens ook voor fabrikanten. Eigenlijk is het heel bijzonder dat die fabrikanten niet bij elkaar gaan zitten en hun eigen batterij- en chipsfabriek starten. Nadenken en samenwerken: dan is rijk worden niet tegen te houden. De tijd zal leren of er een vuist gemaakt kan worden tegen de occasionportalen. Maar onthoud: de nieuwe Auto Trader is al geboren.”

Telefoneren met Theo: Dat Stellantis gaat investeren in V8’s is een pure noodgreep
“Stellantis investeert nu 10 miljard. Trump blij en misschien komt Stellantis er in de VS weer bovenop. Maar ik denk dat de omslag naar zero-emissie ook in de VS uiteindelijk niet tegen te houden is.”

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.