BKAN Protestdag | Wanneer beseft Den Haag nu eindelijk dat het niet voor niets is dat één van de rijkste landen van Europa met één van de oudste wagenparken rondrijdt?

Vandaag en morgen bespreekt de Eerste Kamer de belastingplannen. BKAN-columnisten Rolf van Essen, Paul de Vries en Etienne Stevens hopen dat de senaat zijn werk doet en de plannen terugstuurt naar de Twede Kamer.

BKAN Protestdag | Wanneer beseft Den Haag nu eindelijk dat het niet voor niets is dat één van de rijkste landen van Europa met één van de oudste wagenparken rondrijdt?
"Als het om geld gaat, is de politiek niet te vertrouwen met automotive."

‘Het lijkt op ChatGPT…’ — dát was het commentaar van onze eindredacteur op mijn artikel over de huidige formatie in Den Haag. En eerlijk: veel pijnlijker kun je een columnist niet raken. Zeker niet wanneer die opmerking gaat over het onderwerp dat mij ruim vijftien jaar geleden überhaupt aan het schrijven bracht: de politiek in Den Haag die de automotive als speelbal gebruikt." Dus net als de formatie een nieuwe poging inzet, doe ik het ook maar met dit artikel…

Er is binnen de automotive geen onderwerp te verzinnen — behalve de politiek — waarover ik sneller en fanatieker mijn mening op papier zet dan ‘Den Haag’. En vandaag was dat niet anders. Nu de formatie een nieuwe fase ingaat, hou ik mijn hart vast. Want in het land van nóg meer belasten, nóg meer verbieden en nóg meer betutteling staat ons — na de pseudo-eindheffing — nog veel meer te wachten: namelijk rekeningrijden.

Rijdend Nederland gaat weer akkoord

Ongelooflijk maar waar: ‘rijdend Nederland’ lijkt er ook nog mee akkoord te gaan. Uiteraard onder de voorwaarde dat het budgetneutraal moet zijn. Maar goed, ik word gelukkig nog elke dag wakker in de wetenschap dat de wereld niet altijd eerlijk is, en Den Haag… tja, vul het zelf maar in. Als het om geld gaat, is de politiek niet te vertrouwen met automotive, en onder het mom van duurzaamheid, stikstof en milieu wordt mobiliteit alleen maar duurder.

Zo duur, dat “rijdend Nederland” maar één ding moet lobbyen, en dat is betaalbaarheid! Betaalbaarheid van elke wijze van mobiliteit die wij als vrije burger van een vrij land zelf moeten kunnen kiezen ongeacht plaats of tijd. Dit is niet iets om aan de overheid weg te geven, onder het mom van milieu. En privacy, ach, die zijn bij de overheid natuurlijk in goede handen. Kilometer en of spitsheffing is het domste idee ever, zeker gezien de kosten die wel al hebben per kilometer die je rijdt.

En toen ging mijn wekker weer af.

Meer kosten voor brandstof door accijnzen en btw; rijd je elektrisch, dan betaal je energiebelasting en straks zelfs belasting op je zonnepanelen. Daarbovenop komen hogere kosten voor onderhoud, afschrijving en noem maar op. Dus waarom zou nóg méér belasten ‘beter’ zijn?

Ouders haken af

Elk weekend merk ik zelf hoe belangrijk mobiliteit is. Onze zoon speelt rugby, en dan rij je echt het hele land door. Leuk om vanuit Arnhem naar Den Haag, Den Helder of Maastricht te rijden — ja, echt — maar weet je wat opvalt? Een aantal ouders wíl wel rijden, maar kán gewoon niet rijden omdat het te duur is geworden. En geld vragen aan de spelers is ook iets wat je niet wilt.

Wanneer beseffen we nu eindelijk dat het niet voor niets is dat één van de rijkste landen van Europa met één van de oudste wagenparken rondrijdt? Het is simpelweg te duur geworden, onder het mom van milieu en de verslaving aan een constante — hoge — stroom aan belastinginkomsten.

"Dus als rechtse, conservatieve liberaal hoop ik dat ze in de formatie eindelijk eens de juiste keuzes voor de automotive maken. Maak het OV spotgoedkoop, presenteer het als een écht alternatief voor de auto — en ja, ik ben al blij met géén indexatie op welke autogerelateerde belasting dan ook.

En toen ging mijn wekker weer af.

BKAN Protestdag | Laten we hopen dat de Eerste Kamer inziet dat Nederland prima zonder deze pseudo-eindheffing kan
Vandaag en morgen bespreekt de Eerste Kamer de belastingplannen. BKAN-columnisten Rolf van Essen, Paul de Vries en Etienne Stevens hopen dat de senaat zijn werk doet en de plannen terugstuurt naar de Twede Kamer.
BKAN Protestdag | Gedwongen Euthanasie voor de youngtimerbranche, shame on you Den Haag
Vandaag en morgen bespreekt de Eerste Kamer de belastingplannen. BKAN-columnisten Rolf van Essen, Paul de Vries en Etienne Stevens hopen dat de senaat zijn werk doet en de plannen terugstuurt naar de Twede Kamer.

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.