Porsche R'dam-icoon Harrie van Ham naar Dusseldorp Automotive
Van Ham werkte 24 jaar voor Porsche Centrum Rotterdam, onderdeel van Pon. Daar vertrok hij begin zomer.
Dat Nederland slechts een kleine speler op de Europese automarkt is, heeft de afgelopen maanden een bodem gelegd in de restwaarden van de elektrische auto’s die terugkwamen uit de lease. Twee weken geleden schreef ik een uitgebreid artikel waarin de restwaardeverliezen voor leasemaatschappijen centraal stonden. Naar aanleiding van vragen en opmerkingen duik ik nogmaals in de EV-markt. Een markt die ondanks de enorme push vanuit overheden en autofabrikanten maar langzaam volwassen wordt. Dat de markt op een dag volwassen zal zijn, staat voor mij buiten kijf. Maar voorlopig blijft het allemaal erg wankel.
Iedereen kent inmiddels wel het verhaal: in 2018-2020 zijn er een kleine honderdduizend EV’s ingezet in de lease. Circa de helft zal inmiddels uit de lease zijn gelopen. En als gevolg van een prijsoorlog en een zeer afwachtende consument (met dank aan de overheid) leveren de auto’s minder op dan vijf jaar geleden gedacht. Om een idee te krijgen van de huidige stand van zaken heb ik restwaardebepaler Autotelex gevraagd de handelswaarde van de vijf meest verkochte modellen (waarbij Tesla een dubbele’ vermelding krijgt gezien de enorme aantallen die het merk realiseerde) op een rij te zetten.
Dit is het overzicht. Het zijn de nieuwprijzen zoals in 2019 betaald zijn. Opvallend is de grote daling in handelswaarde van de ID.3. Daarover schreef ik twee weken geleden al uitvoerig.
Omdat absolute getallen niet alles zeggen, volgt hieronder hetzelfde overzicht maar dan met procentuele verschillen. De ID.3 scoort nu nog de hoogste restwaarde (let op: we praten over handelswaarden, niet over showroomvraagprijzen), maar voor dit model lijkt een verdere correctie niet uit te kunnen blijven. Het gros van de auto’s komt pas later dit jaar terug uit de lease.
Meerdere mensen merken op dat restwaarden van zo rond de 30 procent na vijf jaar helemaal niet slecht zijn. En dat is natuurlijk ook zo. Tegelijkertijd - en dat is het cruciale punt - werd er in 2019 door een groot aantal leasemaatschappijen gerekend met percentages die boven de 35 procent lagen en soms opliepen tot 45 procent.
Ook Autotelex rekende met percentages van rond de 40 procent en daarboven. En toen kwamen in 2022 de prijsverlagingen en volgde in 2024 de definitieve politieke ‘afrekening’ met de fiscale voordelen die EV’s kenden. De nieuwprijs van de Model 3 is nu voor vergelijkbare uitvoeringen zo’n 8 tot 10 duizend euro lager dan in 2019. Gerekend met de ‘nieuwe’ nieuwprijzen liggen de restwaardepercentages dan wel weer rond de 40 procent. Ook voor de andere modellen geldt dat deze percentages aanzienlijk hoger liggen als er gecorrigeerd wordt voor de prijsverlagingen. Europa Tot zover de stand van zaken. Maar er komen dit jaar nog tienduizenden EV’s terug uit de lease (en volgend jaar ook weer).
De schade valt wat mij betreft mee en een ramp is uitgebleven
Deze week bleek uit onderzoek van RVO, de Vereniging Elektrische Rijders en de Universiteit van Groningen dat het animo voor een EV naar een dieptepunt is gedaald. Vanuit Den Haag hoeft er voorlopig niet gerekend te worden op nieuwe subsidies op EV’s, alhoewel Brussel daar juist wel op hint. En dus zal de vraag naar een gebruikte elektrische auto niet snel toenemen - alhoewel de interesse momenteel veel groter is dan enkele jaren geleden.
Ondanks de sombere vooruitzichten voor de Nederlandse markt, lijkt de bodem in restwaarden inmiddels wel bereikt. Daar is Iede Aukema, directeur van BCA Nederland, overtuigd. BCA is een van de grootste veilinghuizen in Europa en verhandelt meer dan een miljoen auto’s per jaar. “Als wij nu kijken naar de prijzen die we realiseren, dan zien we restwaarden die hoger zijn dan begin vorig jaar voorspeld. De schade valt wat mij betreft mee en een ramp is uitgebleven”, zegt Aukema. Zoals in het verleden vaker het geval was, redt Europa Nederland. “We zien heel veel EV’s geëxporteerd worden en dat houdt de schade beperkt. Voor Nederland is het daarbij een groot voordeel dat er maar weinig landen zijn van waaruit veel EV’s worden aangeboden.”
Gekeken naar de zes genoemde modellen dan zien we dat de export goed op gang is gekomen, behalve van de ID.3. Maar daarvan zijn de meeste nog niet uit de lease.
In 2019 en 2020 werden er in Nederland een kleine 40 duizend Tesla’s Model 3 verkocht. Daarvan is inmiddels ruim twintig procent geëxporteerd. Van de Audi e-tron is inmiddels zo’n 15 procent het land uit (een klein deel van de export betreft auto’s van na 2020). De export zal alleen maar toenemen, denkt Aukema. “Er zijn steeds meer landen waar EV’s welkom zijn. De acceptatie neemt overal toe, ook al is laadinfrastructuur niet overal even ontwikkeld. De hoeveelheden die wij in Nederland terugkrijgen uit de lease zijn gemakkelijk te absorberen door de Europese markt.”
Een deel van de auto’s gaat naar Scandinavië, maar ook naar Midden- en Oost-Europa. “En daar kunnen ze nog veel meer aantallen aan dan wij nu exporteren. In Nederland zien we veel vooral fiscale onduidelijkheid en de stop op aankoopsubsidies, in het buitenland zien ze juist dat EV’s zeer betrouwbaar zijn gebleken. Voor de prijs van een Polo kun je ook een Model 3 kopen, dat is toch echt een totaal andere categorie auto”, aldus Aukema, die opmerkt dat er op de Europese veilingen geen enkele sprake is van terughoudendheid bij autobedrijven als het gaat om het Tesla-aanbod. “Ik kijk niet raar op als de nieuwverkoop daalt, maar wij merken op veilingen niets van een negatief sentiment.”
Bij BCA is er nu nog sprake van speciale EV-veilingen. “Dat was nodig. Maar inmiddels worden EV’s ook bij ons en onze klanten steeds meer mainstream. Het zal niet heel lang duren voor EV’s gewoon onderdeel worden van de reguliere veilingen”, voorziet Aukema.
Het kind staat nog wat onvast op zijn beentjes, maar maakt inmiddels zijn eerste stapjes.
Ps.
Tot slot een korte opmerking over wat er niet in dit artikel te lezen is. Veel mensen vinden het belachelijk dat zwaar gesubsidieerde EV’s nu massaal geëxporteerd worden. Geluiden die er eerder ook waren bij de Outlander PHEV, Peugeot 308 etc. Het zijn terechte en begrijpelijke geluiden, maar het onderwerp verdient een apart artikel want er valt veel over te zeggen. Ik ga het er dus niet bij proppen in dit artikel. Wie toch al zijn hart wil luchten: ga je gang in de comments.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen