Het is geen kwestie van onwil, maar van onmogelijke timing. Zonder betrouwbare infrastructuur, grondstoffenvoorziening en economische haalbaarheid blijft het een luchtkasteel.
Rijdend over de snelwegen en scrollend door de online wereld kan ik mij niet aan
de indruk onttrekken dat bij merken zoals Volkswagen de nood hoog is. Kortingen
tot wel €9.000 worden aangeboden — maar wil de klant dat eigenlijk wel?
Zit de klant écht te wachten op een prijsvoordeel van €9.000? Dat is de vraag die ik u wil voorleggen.
Rijdend over de snelwegen en scrollend door de online wereld kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat bij merken zoals Volkswagen de nood hoog is. Kortingen tot wel €9.000 worden aangeboden — maar wil de klant dat eigenlijk wel?
Tesla werd er ooit om verketterd, zowel zakelijk als particulier. En niet zonder reden: kortingen geven immers het signaal af dat je eerder te veel hebt betaald. Zelfs onze hoofdredacteur leverde zijn net geleverde Tesla Model Y binnen de bedenktermijn in om vervolgens een nieuwe Tesla te kopen — mét korting natuurlijk.
Vertrouwen
Maar dat zegt vooral iets over het effect van zulke acties: het tast vertrouwen aan. Kortingen lijken aantrekkelijk, maar ze kunnen ook het gevoel versterken dat de waarde van je product wankel is. De echte vraag is dus niet hoeveel korting je geeft, maar hoeveel vertrouwen je behoudt.
De klant van nu wil natuurlijk een goede prijs, een goede deal. Dat is allemaal normaal — of je nu zakelijk of privé koopt, iedereen wil het gewoon goed doen. Echter, wat je ziet in elk onderzoek, en ook in het komende CX-onderzoek dat wij gaan presenteren op het #DCDW Event, is dat de klant van nu ook gewoon respect en aandacht wil.
Als je dus niet op je verkoopproces kunt vertrouwen, dan grijp je inderdaad terug naar korting
Respect in de zin dat de prijs die hij nu betaalt, vier weken later niet opeens een stuk lager is. Respect in de zin dat hij de informatie krijgt waar hij om vraagt, en dat de verkoper niet direct opgeeft als de klant even niet reageert. Aandacht in de zin dat de vraag die de klant stelt — ook al oriënteert hij zich nog — nog steeds een vraag om aandacht is. Of die nu via een formulier, telefoon of fysiek komt.
Gewoon dus verkooptechnisch goed opvolgen. Als ik dan de resultaten van, in dit geval, Volkswagen erbij pak, is het dramatisch. Dramatisch in de zin dat je, als je geïnteresseerd bent in een Volkswagen, als koper van het product de verkoper moet “verkopen” dat je toch echt wel in de markt bent. Zonder dat, namelijk, belt, mailt of appt de verkoper niet terug na het eerste contactmoment.
Door de hoepels springen
Als je dus niet op je verkoopproces kunt vertrouwen, dan grijp je inderdaad terug naar korting. Want de klant die wél moeite wil doen om door de hoepels heen te springen om te komen waar hij wil zijn — de aanschaf van een auto — die bereikt dat uiteindelijk wel. Maar of je daarvoor korting nodig hebt? Dat waag ik te betwijfelen.
💡
Op 5 november vindt het #DCDW Event plaats in Houten. Keynote speaker is Jonathan Dawson. Ook staat er een paneldiscussie op het programma met de directeuren van de grootste occasionportalen. Kijk hier voor meer informatie.
Het is geen kwestie van onwil, maar van onmogelijke timing. Zonder betrouwbare infrastructuur, grondstoffenvoorziening en economische haalbaarheid blijft het een luchtkasteel.
Waar is de seks? Alle Europese autofabrikanten hebben moeite om hun snoepjes in de lucht te houden, maar Opel heeft na het huwelijk echt geen enkele moeite meer gedaan een beetje leuk te blijven.