Terwolde gaat Mitsubishi voeren in Zwolle
Op de Steza-vestiging in Zwolle wordt nu het merk Mitsubishi toegevoegd.
Met enige flexibiliteit, aandacht voor de (eind)klant en innovatief ondernemen had ik als dealer de afgelopen jaren van schaarste proberen om te buigen naar een positieve. Want dan hadden de deuren voor dealers nu wagenwijd opengestaan.
In mijn eerste column voor dit mooie nieuwe platform wil ik geen ouwe koeien uit de sloot halen. Of alle dealers over één kam scheren, want dat zou zeer onterecht zijn. Maar ik wil van de gelegenheid wel gebruik maken om nog eenmaal mijn verbazing over de afgelopen jaren uit te spreken.
De zorg die ontstond tijdens en na corona en de eerste ‘Oekraïne’-periode staat me nog helder voor de geest. Want wat moesten wij als leasemaatschappijen ons best doen om auto’s in te kopen. Korting? Dat was opeens een heel vies woord. Levertijd? Wat denken jullie nou? Jullie zijn leasemaatschappij, daar gaan we écht niet hard(er) voor lopen.
En wat te denken van prijsverhogingen? De ene na de andere vloog ons om de oren. En de dealers maar roepen: maar dat kan je toch bij je klant neerleggen? Ja, dat klopt, maar diezelfde klant stelde vragen. Meer dan terechte vragen zoals: ‘Ik krijg m’n auto een jaar later dan gepland en m’n leaseprijs is 20 procent hoger. Hoe kan dat? Waar laat ik die kosten?’
Stelt u zich voor: de auto voor medewerker A past nét binnen de leaseregeling. De dikste auto, net binnen budget, zo gaat dat. En toen liep de levertijd uit. Dan maar een dure voorloper. Vervolgens ging de prijs omhoog, €5.000 was geen uitzondering. En tussendoor volgde de ene renteverhoging de andere in rap tempo op. Daar kan een dealer niks aan doen, touché!
Er komt een tijd dat jullie bij mij aan de deur staan met slagroomtaarten en kisten wijn, met de vraag of we alsjeblieft weer auto’s willen kopen.
Maar de auto van € 650 die medewerker A zou gaan rijden, kostte opeens € 835. En de dealer? Die was niet thuis en legde alle verantwoording bij de importeur.
Daar kwam nog bij dat sommige merken niet eens wílden leveren, want dat mocht niet van diezelfde importeur. Iets met ‘bewerkbare’ markt. Maar beste dealer: ik betaal ze toch gewoon? Als het moet betaal ik ze zelfs vooruit. Gewoon in euro’s. De eindstand was dat praten niet mogelijk bleek. Best bijzonder in een vrije markt.
Ik heb toen wel eens een beetje cynisch tegen zo’n dealer gezegd: er komt een tijd dat jullie bij mij aan de deur staan met slagroomtaarten en kisten wijn, met de vraag of we alsjeblieft weer auto’s willen kopen. Daar werd toen een beetje meewarig om gelachen. Maar kijk eens: sinds een jaar zien we de markt verschuiven. De ene kortingsactie volgt de andere bonusregeling op. De mailboxen stromen vol met aanbiedingen.
Als oud-dealerman kijk ik verwonderd terug op deze tijd. Want met enige flexibiliteit, aandacht voor de (eind)klant en innovatief ondernemen had ik deze bijzondere tijd proberen om te buigen naar een positieve. Want dan hadden de deuren wagenwijd opengestaan, in deze voor voor dealers best uitdagende tijden.
Gelukkig waren (en zijn) er dealers die het spel wel snapten. Met deze bedrijven doen wij graag zaken. Door dik en dun, weer of geen weer. En dat gaat veel verder dan een excelletje met kortingen via een bulk e-mail bestand.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen