Hedin Mobility Group verkoopt vastgoed in België en Zwitserland
De transacties passen binnen de strategie van de groep om minder direct vastgoed in bezit te hebben en meer te opereren volgens een asset-light model.
De overheid realiseert zich niet dat het aanjagen van een transitie gepaard moet gaan met een duurzame financiële prikkel.
Het is bijna gedaan: de lage(re) bijtelling op EV’s. Maar is dat erg? Ja en nee. Het is jammer dat de overheid zich onvoldoende realiseert dat het aanjagen van een transitie gepaard moet gaan met een duurzame financiële prikkel. Zeker als het gaat om particulieren, want uiteindelijk is de berijder van een zakelijke auto een particulier met een eigen begroting: hoe minder bijtelling, hoe beter. En hoe succesvoller het betreffende model, dat is wel gebleken.
En ja, het wordt tijd dat de EV op eigen benen gaat staan. Het móet goedkomen, hoe dan ook. Er wordt voldoende gezegd en geschreven over dit onderwerp, dus ik ga er verder niet teveel bij stilstaan. Ik laat het lobbyen graag over aan degenen die de juiste ingangen hebben in Den Haag. Keep up the good work!
Het lijkt erop dat we als leasebranche maar heel weinig hebben geleerd van het verleden. Weet u het nog? De 14 procents diesel-bijteller-knallers? Of nog beter: de 7 procents plug-ins! En toch begonnen we een prijzenoorlog.
Toch lijkt het erop dat we als leasebranche maar heel weinig hebben geleerd van het verleden. Weet u het nog? De 14 procents diesel-bijteller-knallers? Of nog beter: de 7 procents plug-ins! En als klap op de vuurpijl, de eerste generatie EV’s die met 0, 4 en 8 procent bijtelling als zoete broodjes over de toonbank gingen. Wij - de leasemaatschappijen - doken er bovenop. Terecht, onze klanten trokken alles uit onze handen zolang de bijtelling maar laag was. Er was zelfs een tijd dat auto’s meer deden dan de prijs uit het boekje. Het was bijna Tulpenmania. En dan is het toch gek dat er in onze branche uiteindelijk gewoon een prijzenoorlog ontstond. De één deed nog gekker dan de andere. Ja hoor, wij deden ook mee. Aantallen, aantallen!
Maar het waren perverse prikkels met grote gevolgen. Want na enkele jaren bleek dat door haperend overheidsbeleid én de veel te grote uitstroom van eenzelfde model ex-leaseauto’s in een kort tijdsbestek de tweedehands prijzen kelderden. En niet zo’n beetje! Daarbij volgde de uitstroom van de auto's met 0 procent, 14 procent etcetera elkaar in rap tempo op. We konden onze wonden likken en steeds weer opnieuw beginnen. Alle verhalen in de vakbladen van collega’s die vol trots vertelden “het valt wel mee bij ons” en “we liggen op koers” ten spijt: iedereen had er last van. Tenzij de finance-afdeling hard genoeg afwaardeerde, dan had de afdeling remarketing inderdaad geen last. Iets met mooi weer spelen? Of de aandeelhouders rustig houden?
Als zelfstandige lease-eindbaas heb ik dat ook allemaal meegemaakt. Van champagne tot koude, oude koffie. Maar wat heb ik geleerd van deze cycli? Alle leasemaatschappijen willen groeien, soms tegen beter weten in. Echter, het bonnetje komt vanzelf, daar kun je niet omheen. Iedereen wil de klant, het volume en graag een gezonde winst. Sterker nog, er móet winst gemaakt worden.
Het zijn overwegingen die mij bezighouden. Niet vanuit angst, maar gewoon vanuit een gezonde ondernemersgeest. Ik ga er nog eens verder over nadenken en wens u ook veel wijsheid toe. Zeker op 29 oktober aanstaande!
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen