VER: Voer eindheffing in, vervang youngtimer-regeling door E-timer en beëindig accijnskorting

De Vereniging Elektrische Rijders wil dat de doelstelling dat in 2035 alle nieuwe auto’s emissieloos moeten zijn wordt behouden.

VER: Voer eindheffing in, vervang youngtimer-regeling door E-timer en beëindig accijnskorting
De VER wil dat de aankoopsubsidie voor 2.000 euro voor een gebruikte EV terugkeert en een mrb-korting van minimaal 10 procent ten opzichte van brandstofauto's.

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) presenteert een position paper waarin het een pakket aan maatregelen voorstelt om elektrisch rijden te stimuleren. De VER wil dat de doelstelling dat in 2035 alle nieuwe auto’s emissieloos moeten zijn wordt behouden. "Versoepeling van de EU-emissie eisen voor auto’s leidt tot hogere kosten voor automobilisten en verzwakt de positie van de Europese auto-industrie", aldus de VER.

2035 is een politiek symbool dat straks wordt ingehaald door faillissementen, massa-ontslagen en economische crisis
Het is geen kwestie van onwil, maar van onmogelijke timing. Zonder betrouwbare infrastructuur, grondstoffenvoorziening en economische haalbaarheid blijft het een luchtkasteel.

Het pakket aan maatregelen dat de VER voorstelt omvat onder meer het invoeren van de pseudo-eindheffing, het afschaffen van de accijnskorting op brandstof en het invoeren van een zogenaamde E-timer regeling voor gebruikte EV’s van tussen de 5 en 8 jaar oud in de zakelijke markt. In dat geval geldt voor lease-EV's een lagere bijtelling. "Dit stopt de export van gesubsidieerde EV’s. Nu zijn deze vaak te duur voor de particulier. Het stimuleert de import van 5 tot 8 jaar oude EV's."

Youngtimer-regeling afschaffen

De 'echte' youngtimer-regeling (voor zakelijke auto's ouder dan 15 jaar) moet dan wel worden afgeschaft, omdat anders de effectiviteit van de pseudo-eindheffing vermindert.

Verder wil VER dat de aankoopsubsidie voor 2.000 euro voor een gebruikte EV terugkeert en een mrb-korting van minimaal 10 procent ten opzichte van brandstofauto's.

Tot slot zal in een nieuw kabinet 'betalen naar gebruik', het zogenaamde rekeningrijden, weer op de agenda staan. "De VER ziet dit als uitgelezen kans om te laten zien dat elektrisch rijden inderdaad de meest aantrekkelijke keuze is. Het kilometertarief voor een elektrische auto zou daarom lager moeten zijn dan het tarief dat voor een fossiele auto berekend gaat worden."

Bovag: Niet schuiven met 2035
Dat betogen Christianne van der Wal (algemeen voorzitter Bovag) en Peter Niesink (algemeen directeur Bovag) in een gastbijdrage.

"Samenvattend maakt het door ons voorgestelde pakket maatregelen elektrisch rijden altijd de meest aantrekkelijke keuze voor de automobilist. Het zorgt ervoor dat in 2030 een kleine 20 procent van het nationale wagenpark elektrisch is. Er zullen dan jaarlijks rond de 350.000 nieuwe EV's op de weg komen, vooral via de zakelijke markt. En 15 procent van de jaarlijks verhandelde gebruikte auto’s zal elektrisch zijn."

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.