FIOD houdt drie mannen aan op verdenking van 'BPM-taxatiefraude'
Bij de BPM-aangiften zijn vermoedelijk valse koopovereenkomsten, taxatierapporten (inclusief schadecalculaties) en koerslijsten gebruikt.
Volgens Filosa moet Stellantis concurrerend blijven in een markt waarin andere fabrikanten agressief inzetten op prijscorrecties en volumegroei.
Stellantis verlegt zijn strategie nadrukkelijk naar het vergroten van de verkoopvolumes, ook wanneer dat leidt tot lagere marges. Dat stelt CEO Antonio Filosa. Hij benadrukt dat Stellantis de afgelopen jaren marktaandeel heeft verloren en dat herstel daarvan prioriteit krijgt boven kortetermijnwinst. Dat meldt Reuters.
Onder zijn leiding richt Stellantis zich sterker op fleetsales aan bedrijven, leasemaatschappijen en overheden. Deze verkopen leveren minder marge op dan retailverkopen, maar zorgen volgens Filosa wel voor meer volume en een betere benutting van de productielijnen. Ook brengt het concern meer betaalbare modellen op de markt en worden productievolumes van populaire modellen opgeschaald.
De koerswijziging contrasteert met het eerdere beleid, waarbij juist winstgevendheid vooropstond. Dat leidde tot hogere prijzen en een daling van de afzet, met name in Noord-Amerika. Filosa kiest nu voor een benadering waarin groei van het aantal registraties centraal staat. In het derde kwartaal van dit jaar steeg de verkoop in Noord-Amerika met 6 procent, de eerste stijging in acht kwartalen.
Volgens Filosa moet Stellantis concurrerend blijven in een markt waarin andere fabrikanten agressief inzetten op prijscorrecties en volumegroei. Door tijdelijk genoegen te nemen met lagere marges wil het bedrijf zijn positie in Europa en de Verenigde Staten versterken.
Analisten wijzen erop dat het vergroten van de verkoopvolumes voordelen biedt, zoals meer schaalgrootte en hogere fabrieksefficiëntie. Tegelijkertijd blijft structurele winstgevendheid noodzakelijk om te kunnen investeren in nieuwe platforms en elektrische modellen.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen