Stellantis-CEO Filosa: verkoopvolume belangrijker dan winst

Volgens Filosa moet Stellantis concurrerend blijven in een markt waarin andere fabrikanten agressief inzetten op prijscorrecties en volumegroei.

Stellantis-CEO Filosa: verkoopvolume belangrijker dan winst
Antonio Filosa. (Foto: Stellantis)

Stellantis verlegt zijn strategie nadrukkelijk naar het vergroten van de verkoopvolumes, ook wanneer dat leidt tot lagere marges. Dat stelt CEO Antonio Filosa. Hij benadrukt dat Stellantis de afgelopen jaren marktaandeel heeft verloren en dat herstel daarvan prioriteit krijgt boven kortetermijnwinst. Dat meldt Reuters.

Fleetsales

Onder zijn leiding richt Stellantis zich sterker op fleetsales aan bedrijven, leasemaatschappijen en overheden. Deze verkopen leveren minder marge op dan retailverkopen, maar zorgen volgens Filosa wel voor meer volume en een betere benutting van de productielijnen. Ook brengt het concern meer betaalbare modellen op de markt en worden productievolumes van populaire modellen opgeschaald.

De koerswijziging contrasteert met het eerdere beleid, waarbij juist winstgevendheid vooropstond. Dat leidde tot hogere prijzen en een daling van de afzet, met name in Noord-Amerika. Filosa kiest nu voor een benadering waarin groei van het aantal registraties centraal staat. In het derde kwartaal van dit jaar steeg de verkoop in Noord-Amerika met 6 procent, de eerste stijging in acht kwartalen.

Stellantis investeert 13 miljard dollar in VS
Volgens ceo Antonio Filosa is de investering cruciaal. “Succes in Amerika maakt Stellantis overal ter wereld sterker.”

Volgens Filosa moet Stellantis concurrerend blijven in een markt waarin andere fabrikanten agressief inzetten op prijscorrecties en volumegroei. Door tijdelijk genoegen te nemen met lagere marges wil het bedrijf zijn positie in Europa en de Verenigde Staten versterken.

Analisten wijzen erop dat het vergroten van de verkoopvolumes voordelen biedt, zoals meer schaalgrootte en hogere fabrieksefficiëntie. Tegelijkertijd blijft structurele winstgevendheid noodzakelijk om te kunnen investeren in nieuwe platforms en elektrische modellen.

Durf te kiezen (1/2): Waarom het bij Geely en Stellantis tijd is voor een grote schoonmaak
Nieuwe grootmachten als Stellantis en Geely zijn ontstaan door begrijpelijke fusies, overnames en strategische allianties. Maar als je wat dieper kijkt, zie je vooral logge bedrijven met interne strijd, die merkverwarring creëren en beslissingen uitstellen.

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.