FIOD houdt drie mannen aan op verdenking van 'BPM-taxatiefraude'
Bij de BPM-aangiften zijn vermoedelijk valse koopovereenkomsten, taxatierapporten (inclusief schadecalculaties) en koerslijsten gebruikt.
De dreigende aanpassing van de youngtimerregeling is keihard aangekomen in de branche. De hoop is gevestigd op de Eerste Kamer, maar of die nog veel zal ondernemen is maar de vraag. 'Deze maatregel gaat eerder geld kosten dan opleveren.'
Youngtimerspecialisten en -rijders maken zich grote zorgen over de dreigende aanpassing van de youngtimerregeling. “Er staan hier zo’n twintig auto’s die onverkoopbaar dreigen te worden.” En het is maar de vraag of het daadwerkelijk tot hogere belastinginkomsten zal leiden.
Eind november besloot de Tweede Kamer plotseling om de youngtimerregeling aan te passen. De reden? Er moest financiële dekking worden gezocht voor de lagere bijtelling voor EV’s. De fiscale bijtelling voor zakelijke EV’s zou aanvankelijk in 2026 naar 22 procent gaan, maar eind november werd besloten dat de bijtelling op EV’s volgend jaar 18 procent bedraagt over de eerste 30.000 euro van de catalogusprijs. In 2027 wordt dat 20 procent en pas in 2028 gaat de bijtelling voor EV’s volledig naar 22 procent.
Om het te kunnen bekostigen, stelde Tweede Kamerlid Pieter Grinwis (ChristenUnie) voor om de youngtimerregeling te versoberen. Nu geldt voor auto’s van 15 jaar en ouder een fiscale bijtelling van 35 procent over de ‘waarde in het economisch verkeer’. In het voorstel van Grinwis wordt de leeftijdsgrens per 1 januari 2026 verhoogd naar 16 jaar en per 1 januari 2027 zelfs naar 25 jaar.
Zo nieuw mogelijk
Marco Hof (Werk2.nl) was een van de pioniers op het gebied van de zakelijke youngtimer. “Toen ik 22 jaar geleden begon met het aanbieden van zakelijke youngtimers, had je een handvol aanbieders. Er zijn in de loop der jaren steeds meer aanbieders bijgekomen, waardoor de marges onder druk staan. De zakelijke rijder wil altijd zo nieuw mogelijk, dus als je die van dienst wilt zijn, moet je eigenlijk een hal vol E-Klasses, 5 Series en V70’s van 2010 en 2011 hebben staan. Maar mijn hart ligt bij auto’s uit de jaren tachtig en negentig, dus daar heb ik op dit moment eerlijk gezegd meer van staan,” vertelt hij. Toch is Hof ontstemd over de dreigende aanpassing van de youngtimerregeling. “Iedereen weet al tijden dat die regeling onder druk staat, maar dat er zo rigoureus een streep doorheen zou gaan? Ik denk dat niemand dat had verwacht.”
‘Klap in mijn gezicht’
Steef den Hertog van Greentimer merkt nu al dat de belangstelling terugloopt. “We zijn pas net begonnen met Greentimer, dus iedere klant is er één op dit moment. We voorzien Volvo’s XC90 van een elektrische aandrijflijn. Voor de ontwikkeling hebben we een Europese subsidie gekregen plus een subsidie van de stad Amsterdam. Dan is het wel heel wrang dat de nationale overheid nu een spaak in de wielen dreigt te steken. De XC90 is er vanaf 2003; die zou pas vanaf 2028 weer onder de youngtimerregeling vallen. We hebben op dit moment zeven auto’s verkocht. Daarnaast hebben nog vijftien mensen proefgereden. Je snapt wel dat die nu even niet beslissen.”
Er staan hier zo’n twintig auto’s die onverkoopbaar dreigen te worden, van de bouwjaren 2010 en 2011. Je komt er altijd wel van af, maar je loopt nu wel het risico dat je zulke auto’s heftig af moet prijzen.
Den Hertog is niet per se tegen de aanpassing van de youngtimerregeling, zegt hij. “Maar dat je een elektrische youngtimer zo onaantrekkelijk maakt, staat natuurlijk haaks op het beleid dat de overheid zelf voert. Daarnaast ben ik vooral verbaasd over de snelheid en de heftigheid van de aanpassing, waarin helemaal geen oog voor de menselijke maat lijkt te zijn. Daarbij komt voor mij persoonlijk dat we dit in deze fase van ons bedrijf helemaal niet kunnen hebben. Wat dat betreft is het een klap in mijn gezicht.”
Onverkoopbaar
Ook Victor Vilé van Premium Classics is verbaasd over de snelheid. “Natuurlijk, het is voor niemand een verrassing dat de youngtimerregeling vroeger of later aangepast zou worden. Maar je verwacht dat er dan iets redelijks komt, waarop je je kunt voorbereiden. Er staan hier zo’n twintig auto’s die onverkoopbaar dreigen te worden, van de bouwjaren 2010 en 2011. Je komt er altijd wel van af, maar je loopt nu wel het risico dat je zulke auto’s heftig af moet prijzen. Als deze regeling doorgaat, denk ik dat ik blij moet zijn dat ik de inkoopprijs eruit haal.”
Anders dan sommige andere youngtimerspecialisten verwacht Vilé echter niet direct in de gevarenzone te komen. “Wij hebben altijd een brede basis gehad in ons bedrijf. Niet alleen typische zakelijke youngtimers, maar ook echte liefhebbersauto’s, zoals een M3 uit de jaren tachtig. Daarin hebben we ook een naam en een netwerk, en dat deel van de business loopt gewoon door.”
‘Niet reëel’
De Eerste Kamer debatteert volgende week over de aanpassing van de youngtimerregeling, die niet voor het eerst onder vuur ligt: in 2008 diende toenmalig Tweede Kamerlid Ernst Cramer een amendement in waardoor de leeftijdsgrens van 15 jaar verhoogd zou worden naar 25 jaar. Destijds streed Wouter van Embden met succes voor het behoud van de regeling. Ook nu staat hij weer op de barricaden. Recent meldde hij bij Youngtimer Magazine: “De Tweede Kamer wilde de regeling toen ook afschaffen, maar vergat waarom de regeling is ingevoerd. Dat gebeurde toen Wouter Bos staatssecretaris van Financiën was. Hij vond het niet reëel om een vijftien jaar oude auto bij te tellen over de nieuwwaarde. Daaraan was niets veranderd in de tussentijd. Curieus is dat het nu diezelfde ChristenUnie is die met hetzelfde plan komt als zeventien jaar geleden.”
Onrechtvaardig
Van Embden is niet de enige die zich drukmaakt over de dreigende aanpassing. Een zestal burgers stuurde een brief naar de Eerste Kamer in een poging gehoor te vinden bij de senatoren. Ook VASS Nederland stuurde een brief. “Het abrupte wegvallen van de youngtimerregeling voor bestaande auto’s tast het vertrouwen in fiscale voorspelbaarheid aan,” schrijft ondernemer Martijn Licht in zijn brief. “Ook treft het vooral zzp’ers en mkb’ers die niet de financiële middelen hebben voor telkens nieuwe (elektrische) voertuigen. Bovendien kan het leiden tot onverwachte lastenverzwaringen van honderden euro’s per maand aan extra bijtelling, in combinatie met het versneld moeten afschrijven van hun recentelijk aangeschafte bedrijfsmiddel.”
Dat betekent dat veel ondernemers hun youngtimer versneld zullen afschrijven, ten koste van de winst — en daarmee ten koste van belastingopbrengsten.
Ook Harm van der Weijden, ondernemer en CDA-raadslid in Overbetuwe, verzoekt in zijn brief de wijziging niet in de huidige vorm te aanvaarden. Zijn auto is pas net vijftien jaar oud. “Mijn voertuig is op 26 oktober 2010 voor het eerst toegelaten. Volgens de huidige wetgeving is dit sinds 26 oktober 2025 een youngtimer. Op basis van de huidige regels heb ik keuzes gemaakt, en ik vind het onrechtvaardig dat de regels op het laatste moment worden gewijzigd. Hierdoor moet ik 10.000 euro extra afschrijven door waardedaling en volgend jaar 20.000 euro extra bijtelling betalen.”
Negatieve gevolgen voor schatkist
Ondanks alle bezwaren is de kans klein dat de Eerste Kamer het plan wegstemt, zegt Van Embden. “Wanneer een amendement door de Tweede Kamer is goedgekeurd, kan alleen de Eerste Kamer hier theoretisch op ingrijpen. Echter, alle maatregelen van het Belastingplan 2026 gaan als één pakket naar de Eerste Kamer, die kan dus alleen het gehele pakket goed- of afkeuren. Afkeuren gebeurt nooit onder normale omstandigheden. Wel kan de Eerste Kamer het kabinet vragen om nog eens kritisch te kijken naar onderdelen van het Belastingplan, zoals deze maatregel.”
Toch geeft hij de hoop nog niet helemaal op. “We zijn nog met verschillende senatoren in gesprek hierover. De Eerste Kamer kijkt met name of een besluit zorgvuldig tot stand is gekomen. Dat is niet zo. Ik heb sterk de indruk dat de Tweede Kamer rekent met verkeerde cijfers en onderschat wat voor enorme effecten dit heeft. Volgens onze cijfers is dit een lastenverzwaring van 1,1 miljard euro. In ieder geval zijn er Eerste Kamerleden die vragen hebben gesteld over dit amendement, dat door het kabinet overigens is afgeraden.”
Bij zijn berekening gaat Van Embden uit van zo’n 200.000 zakelijke youngtimerrijders, die ongeveer 500 euro per maand meer gaan betalen. “Dat is een theoretische berekening. In de politiek wordt bij berekeningen nooit rekening gehouden met gedragseffecten. De extra opbrengsten worden berekend op basis van het bestaande aantal zakelijke youngtimerrijders. Dat jij misschien je auto naar privé haalt, wordt niet meegewogen.”
Als je zulke gedragseffecten wél bekijkt, is het effect nog veel groter, zegt taxateur Klaas de Jong, die op LinkedIn zijn relaas deed over de youngtimerregeling. “Dat de waarde van voertuigen van 2002 tot en met 2011 flink gaat dalen, staat vast,” zegt De Jong. “Dat betekent dat veel ondernemers hun youngtimer versneld zullen afschrijven, ten koste van de winst — en daarmee ten koste van belastingopbrengsten. Daarnaast gaat natuurlijk niemand een auto van vijftien of twintig jaar oud bijtellen tegen nieuwwaarde; daar worden constructies voor verzonnen. Wie denkt dat dit extra geld oplevert, maakt een denkfout. Daaraan merk je dat er nauwelijks Kamerleden zijn met een ondernemersachtergrond. Let maar op: de gevolgen voor de schatkist zijn negatief.”

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen