Probleemloze verwerking Volkswagens ID.3, gebruikte Model 3 voorzichtig weer duurder

Autotelex ziet dat de gevestigde merken die traditioneel goed scoren met hun ICE modellen (Audi, BMW, Mercedes-Benz en de Pon-merken), ook hoge(re) restwaarden laten zien met hun elektrische modellen. "Er is meer vertrouwen in de technologie."

Probleemloze verwerking Volkswagens ID.3, gebruikte Model 3 voorzichtig weer duurder

Er zijn weinig veranderingen in restwaardeniveaus bij de verschillende segmenten en brandstofsoorten. Tweedehands elektrische auto’s worden steeds meer gekozen op actieradius en op de reputatie van het merk. Dat meldt restwaardebepaler Autotelex.

Autotelex ziet dat de gevestigde merken die traditioneel goed scoren met hun ICE modellen (Audi, BMW, Mercedes-Benz en de Pon-merken), ook hoge(re) restwaarden laten zien met hun elektrische modellen. "Er is meer vertrouwen in de technologie."

Opvallend geruisloos

Wat volgens Autotelex opvalt is de geruisloze verwerking van de bijna elfduizend Volkswagen ID.3’s die in 2020 als leasetopper de verkoopranglijst aanvoerde en nu na 5 jaar vermarkt moet worden. "Een schril contrast met de Tesla Model 3, waar in deze periode vorig jaar zowel de media als Autotelex volop aandacht aan besteedde. Dat waren er weliswaar bijna driemaal zoveel, maar Autotelex had niet verwacht dat er geen enkel effect zou zijn bij de ID.3. Dit  terwijl in deze periode vorig jaar de Model 3 nogal een restwaardedip doormaakte, hoewel niet zo sterk als menig voorspelde."

Autotelex stelt dat er lessen geleerd zijn van de Model 3. "Leasemaatschappijen gaan bewuster om met de remarketing, bijvoorbeeld door meer spreiding en meer verkoop direct naar de berijder. Maar ook is de hele markt voor elektrische auto’s flink lager gezet en de recente, vrij extreme prijsverlagingen bij de ID.3 (Pro Limited Editions) zijn al ingecalculeerd in de restwaarden. Tot slot is er de sterke reputatie van Volkswagen."

Inmiddels stijgen de prijzen van onder andere de Model 3 weer, wat ook op andere EV's een aantrekkende werking heeft.

Instroom PHEV

Zowel met import als export van personenauto’s loopt 2025 voor op vorig jaar. Een plus van 8 procent bij de import en van 14 procent bij de export in de eerste negen maanden van dit jaar. 

Er werden in totaal 229 duizend auto's geïmporteerd. Zoals vanouds zijn de Volkswagen-modellen het populairst en daarnaast is er een aanzienlijke instroom van plug-in hybrides (PHEV’s), met name exemplaren van Lynk & Co 01 en de Volvo XC40.

Ingezoomd op elektrische personenauto’s zien we een import van 8.106 en een export van 27.213 stuks, dus ruim 19.000 meer het land uit dan erin.

Ruim 88.000 auto's werden tot nu toe geëxporteerd (tot 10 jaar oud). In 2025 hebben 7.000 Tesla Model 3’s het land verlaten, waarvan 5.200 exemplaren van bouwjaar 2019. Voertuigen van bouwjaar 2020 komen ook op gang met circa 1.600 stuks. De aantallen van de ID.3 zijn nog laag (onder de 1.000 exemplaren).

Autotelex verwacht een kleine toename in de belangstelling voor tweedehands elektrische auto’s en aangezien dit ook geldt voor het aanbod, zullen scherpe restwaardedalingen minder aan de orde zijn. Ook export zal dit voorkomen. Uitzonderingen zijn er voor zeer jonge modellen waarvan de nieuwprijs (flink) verlaagd wordt. Recent bijvoorbeeld bij de Volvo EX30 en Smart #1 en #3. Maar ook opvallend waren de prijsdalingen van vrijwel alle ICE-modellen van Nissan en Honda.

De vraag naar ICE auto’s blijft onverminderd groot, met een afnemend aanbod van jonge tot zeer jonge modellen. En dus zal de import hiervan, die jaar op jaar records breekt, blijven toenemen.

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.