Uit nieuw onderzoek van adviesbureau Sweco blijkt volgens de alliantie dat de budgettekorten structureel zijn. Er zouden dringend meer publieke investeringen nodig zijn.
Iedere partij optimaliseert zijn eigen stukje van de keten, maar niemand voelt zich verantwoordelijk voor het totaal. De sector mist regie. Het resultaat? Publiek laden wordt duurder, ondoorzichtiger en vooral nóg minder betrouwbaar voor de enorme groep Nederlanders die geen eigen oprit heeft.
Polestar heeft in het derde kwartaal de omzet met 36 procent zien stijgen, maar het verlies liep verder op. Het elektrische automerk, genoteerd aan de Nasdaq, blijft kampen met hoge kosten en druk op de marges.
Jaar
Omzet (mln USD)
Netto resultaat (mln USD)
Q3 2024 (herzien)
550
-323
Q3 2025
748
-365
De hogere omzet komt vooral door de eerste leveringen van de Polestar 3 en toegenomen productiecapaciteit. Toch bleef de winstgevendheid onder druk door prijsverlagingen en vertragingen bij nieuwe modelintroducties. Analisten spreken van een 'cruciale periode' waarin Polestar moet laten zien dat het de operationele verliezen kan terugdringen.
Het bedrijf kondigde daarnaast een reverse stock split aan om te voldoen aan de Nasdaq-vereisten en de beursnotering te behouden (het aandeel mag niet onder een bepaalde koers per aandeel vallen).
Volgens Polestar wordt gewerkt aan extra financiering en verdere kostenbeheersing. Ook wordt de financiële verslaglegging over 2022 en 2023 herzien. De steun van aandeelhouders Volvo Cars en Geely blijft daarbij essentieel, schrijft Polestar.
Onze redactie volgt de automotive branche op de voet. Met passie voor innovatie, mobiliteit en marktontwikkelingen brengen we dagelijks het laatste nieuws, scherpe analyses en achtergrondverhalen over auto’s, technologie en de toekomst van vervoer.
Uit nieuw onderzoek van adviesbureau Sweco blijkt volgens de alliantie dat de budgettekorten structureel zijn. Er zouden dringend meer publieke investeringen nodig zijn.
Volgens KwikFit kiezen vooral automobilisten die weinig kilometers maken voor all-seasonbanden, mede door zachtere winters en verbeterde prestaties van deze bandsoort.
Met het (naderende) pensioen van Amega-directeur Leen de Koning vertrekt er een icoon uit de branche. In dit afscheidsinterview blikt hij terug op bijna 50 jaar Amega.