Nexperia-crisis: Auto-industrie raakt snel door chipsvoorraad heen

Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA zijn de voorraden Nexperia-chips bij veel bedrijven nog maar voldoende voor enkele weken.

Nexperia-crisis: Auto-industrie raakt snel door chipsvoorraad heen
Er zijn nog voorraden voor 'enkele dagen tot een paar weken'.

Het conflict tussen de Nederlandse overheid en de Chinese eigenaren van Nexperia begint tot urgente situaties te leiden. Dat meldt fabrikantenorganisatie Acea. Zowel in Europa als in de Verenigde Staten raken autofabrikant en toeleveranciers door hun voorraden chips heen. Er zijn nog voorraden voor 'enkele dagen tot een paar weken'. Acea roept de betrokken partijen op snel tot een oplossing te komen.

Nexperia is een belangrijke leverancier van zogeheten standaardchips, die onder meer worden gebruikt in elektronische besturingssystemen van voertuigen.
De Nederlandse overheid intervenieerde bij Nexperia, een spin-off van NXP die later gekocht werd door een Chinees bedrijf. Na de Nederlandse overheidsinterventie nam China tegenmaatregelen en trok de exportvergunning van chips in. Autofabrikanten en toeleveranciers kregen op 10 oktober bericht dat het bedrijf de levering van halfgeleiders aan de auto-industrie niet langer kan garanderen.

Productie in gevaar

Zonder deze componenten kunnen toeleveranciers geen onderdelen produceren, wat de autoproductie in Europa en de VS opnieuw in gevaar brengt.

Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA zijn de voorraden Nexperia-chips bij veel bedrijven nog maar voldoende voor enkele weken. “Autofabrikanten hebben de afgelopen jaren hun bevoorradingsketens beter gespreid, maar het risico kan nooit helemaal worden uitgesloten,” zegt Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea. “Dit probleem raakt niet één fabrikant, maar vrijwel de hele sector. We bevinden ons plotseling in een zorgwekkende situatie en hebben dringend behoefte aan snelle en pragmatische oplossingen van alle betrokken landen.”

Het mogelijke tekort aan halfgeleiders herinnert de industrie aan de ernstige productiestilstanden tijdens de coronapandemie, toen chiptekorten eveneens tot forse productieverliezen leidden. Het tekort aan auto's leidde later wel tot recordwinsten.

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.