De Europese autofabrikanten staan niet aan de vooravond van een triomf, maar van hun zwaarste examen. Als deze miljarden verslindende noodsprong mislukt, verliezen we niet alleen tienduizenden banen, maar ook een fundament onder onze economie.
Dealergigant Hedin Mobility Groep heeft in het eerste halfjaar zijn omzet marginaal zien afnemen tot 4,02 miljard euro. Het nettoresultaat kwam uit op een verlies van 31,6 miljoen euro (2024: 67 miljoen euro). De operationele winst steeg van 13 naar 24 miljoen euro en de kasstroom groeide van 30 naar 112 miljoen. Hedin zag de solvabiliteit dalen van 13,8 naar 13 procent. De helft van het eigen vermogen bestaat uit goodwill. Het bedrijf heeft 60 miljoen euro in kas.
Dat blijkt uit het halfjaarverslag van het bedrijf, dat in Nederland actief werd nadat het Stern kocht.
Nederland hoort nog steeds tot de best presterende markten van het concern en heeft binnen Hedin het hoogste operationele resultaat. Vooral in thuisland Zweden en Finland presteert het concern zwak.
In het eerste halfjaar verkocht Hedin 110 duizend voertuigen, waarvan 42 duizend nieuwe auto's (-9%) en 56 duizend occasions. Hedin verwacht dat de nieuwverkoop dit jaar niet structureel verbetert, wel is de orderintake toegenomen.
Hoofdredacteur Bart Kuijpers is sinds 2008 actief als Automotive-journalist. Als naamgever van dit nieuwsplatform zal hij regelmatig zijn mening geven. Scherp en betrouwbaar. Rijdt een Tesla Model Y, het is niet anders.