BMW voor rechter gedaagd om gebruik van sjoemelsoftware

Uit onderzoeken in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zou blijken dat BMW software gebruikte die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) tijdens officiële keuringstests kunstmatig verlaagde.

BMW voor rechter gedaagd om gebruik van sjoemelsoftware
De zaak heeft betrekking op alle dieselmodellen die tussen januari 2009 en september 2019 in Nederland zijn verkocht.

De stichting Car Claim heeft, met steun van de Consumentenbond, autofabrikant BMW voor de rechter gedaagd wegens het gebruik van zogenoemde sjoemelsoftware in dieselauto’s. Volgens de organisaties zijn in Nederland ongeveer 100.000 voertuigen van de merken BMW en Mini verkocht die niet aan de wettelijke uitstootnormen voldoen. Dat melden de organisaties vandaag.

Uit onderzoeken in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zou blijken dat BMW software gebruikte die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) tijdens officiële keuringstests kunstmatig verlaagde. In normaal gebruik zouden de betreffende auto’s aanzienlijk meer schadelijke stoffen uitstoten dan toegestaan.

Hoe Europese OEM’s hun auto-industrie verkwanselen
Het faillissement van de Europese auto-industrie is niet door China veroorzaakt – het is eigenhandig geprogrammeerd, ergens diep in de software van onze zelfgenoegzaamheid.

De zaak heeft betrekking op alle dieselmodellen die tussen januari 2009 en september 2019 in Nederland zijn verkocht. Car Claim vraagt de rechtbank BMW te verplichten de voertuigen aan te passen zodat ze aan de emissienormen voldoen, zonder dat dit gevolgen heeft voor de prestaties. Ook wordt financiële compensatie geëist voor consumenten die onwetend een auto met manipulatiesoftware kochten.

De Consumentenbond en Car Claim zeggen open te staan voor overleg met BMW om tot een regeling te komen, vergelijkbaar met de schikking die eerder werd bereikt met de Volkswagen-groep over soortgelijke softwarekwesties.

Volkswagen schikt in Nederlandse dieselfraude: tot €2.500 per auto
Het gaat om dieselauto’s met EA189-motor van de merken Volkswagen, Audi, Seat, en Škoda uit de jaren 2008-2015.

Guido van Woerkom, voorzitter Car Claim: "Ondanks dat we een juridische procedure zijn gestart, blijven we BMW oproepen om het gesprek aan te gaan om gezamenlijk tot een eerlijke oplossing te komen. De recente schikking voor dieselauto’s van Volkswagen toont aan dat een collectieve regeling mogelijk is."

Tegen meerdere andere autofabrikanten, waaronder Citroën, Mercedes-Benz, Peugeot en Renault, lopen eveneens procedures in verband met sjoemelsoftware.

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.