Het is geen kwestie van onwil, maar van onmogelijke timing. Zonder betrouwbare infrastructuur, grondstoffenvoorziening en economische haalbaarheid blijft het een luchtkasteel.
Acea: Alleen in rijke landen groot EV-marktaandeel
Uit een analyse blijkt dat de adoptie van volledig elektrische auto’s (BEV’s) sterk samenhangt met de nationale welvaart. In landen als Nederland, Denemarken en Finland zijn BEV’s inmiddels mainstream, terwijl in minder welvarende EU-lidstaten het marktaandeel onder de 7 procent blijft.
Volgens een nieuw rapport van Acea (de Europese brancheorganisatie van autofabrikanten) blijven financiële prikkels zoals subsidies en belastingvoordelen essentieel voor de overstap naar elektrische mobiliteit.
Uit een analyse blijkt dat de adoptie van volledig elektrische auto’s (BEV’s) sterk samenhangt met de nationale welvaart. In landen als Nederland, Denemarken en Finland zijn BEV’s inmiddels mainstream, terwijl in minder welvarende EU-lidstaten het marktaandeel onder de 7 procent blijft.
Succesvolle stimuleringsprogramma’s in onder meer Polen, Slovenië, Spanje en Portugal tonen aan dat goed ontworpen maatregelen snel resultaat opleveren: Polen verdubbelde de registraties, Slovenië zag een stijging van 89 procent, en Portugal behaalde een marktaandeel van ruim 21 procent.
Tegelijkertijd waarschuwt Acea dat het schrappen van subsidies, zoals recent in Frankrijk en Duitsland, direct leidt tot terugval in verkoop. Acea pleit daarom voor een voorspelbaar, langdurig beleid dat elektrische mobiliteit betaalbaar maakt voor alle Europeanen — niet alleen voor de rijken.
Onze redactie volgt de automotive branche op de voet. Met passie voor innovatie, mobiliteit en marktontwikkelingen brengen we dagelijks het laatste nieuws, scherpe analyses en achtergrondverhalen over auto’s, technologie en de toekomst van vervoer.
Aumacon verwacht voor komend jaar 385 duizend nieuwe autoregistraties. Dit jaar wordt volgens de prognoses afgesloten met circa 380 duizend registraties.
Na een stijging in augustus ging voor vrijwel alle brandstoffen de zoekprijs omlaag. Bij hybride en diesel was dat zelfs meer dan 3 procent. Alleen elektrische auto’s mochten opnieuw duurder zijn, en wel 4 procent.
Maar liefst 41 procent van de EV-rijders heeft een dynamisch stroomcontract. Gemiddeld in Nederland heeft 6 procent van de huishoudens zo´n aansluiting.