VZR-onderzoek: pseudo-eindheffing werkt averechts

De overheid geeft aan dat dit een maatregel is alleen voor werkgevers, en dat die niet mag worden doorbelast naar de berijders. VZR noemt dat "een farce" en gaat er dus vanuit dat die 12 procent rechtstreeks naar de berijders zal worden doorbelast.

VZR-onderzoek: pseudo-eindheffing werkt averechts
Een deel van de leaserijders zegt over te stappen naar een youngtimer. (Photo by Jonathan D'amicis / Unsplash)

In de miljoenennota kondigde het demissionaire kabinet een pseudo-eindheffing aan, die het ter beschikking stellen van een leaseauto met verbrandingsmotor door werkgevers extra belast. VZR, de Vereniging Zakelijke Rijders, hield een enquête onder 1.663 bestuurders van een leaseauto, om de meningen te peilen.

VZR vroeg de berijders wat zij gaan doen als er een 12% strafbelasting komt op het rijden van een auto op fossiele brandstof. Op die vraag beantwoord 59% van de zakelijk rijders dat ze een alternatief gaan zoeken, in plaats van over te stappen op een volledig elektrische auto.

Bron: VZR

Dit zal de CO₂-uitstoot juist laten stijgen in plaats van dalen, aldus VZR.

De aangekondigde pseudo-eindheffing komt neer op 12 procent van de cataloguswaarde per jaar. Bij een gemiddelde zakenauto betekent dit circa € 6.000 extra belasting voor de werkgever. De overheid geeft aan dat dit een maatregel is alleen voor werkgevers, en dat die niet mag worden doorbelast naar de berijders. VZR noemt dat "een farce" en gaat er dus vanuit dat die 12 procent rechtstreeks naar de berijders zal worden doorbelast.

"De resultaten van ons onderzoek laten zien dat het plan voor de pseudo-eindheffing zijn doel compleet voorbijschiet", stelt de VZR. "In plaats van stimulering van schonere mobiliteit, leidt de maatregel tot gedrag dat juist zorgt voor méér CO₂-uitstoot. De meerderheid van de berijders gaat een alternatief zoeken en dit is in alle gevallen een meer vervuilende optie dan een nieuwe auto. De volledig elektrische auto is onterecht de heilige graal in ogen van de overheid. De 41 procent die voor een volledig elektrische auto kiest was dit sowieso al van plan. Het is onbegrijpelijk dat ook zeer zuinige plug-in hybrides dezelfde strafbelasting moeten gaan betalen."

Zero-emissie door de pseudo-eindheffing? Kansloos, gevalletje paard achter de (elektrische) wagen spannen
De pseudo-eindheffing is het paard achter de wagen spannen. De overheid moet andere instrumenten inzetten om de elektrificering weer op gang te krijgen.
Broddelwerk op Prinsjesdag: de rammelende strafheffing op niet-elektrische leaseauto’s
Heb je als werkgever tien niet-elektrische leaseauto’s ter waarde van in totaal €450.000 mede voor privégebruik aan je personeel ter beschikking gesteld, dan kost je dit per jaar € 54.000 extra aan loonheffing.

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.