VW zakt in het rood door importheffingen, waarschuwt voor 5 miljard extra lasten

De importheffingen uit de VS – opgelegd in het kader van handelsconflicten – verergeren de druk op marges en kasstromen. VW waarschuwt dat de tarieflasten kunnen uitgroeien tot een structureel onderdeel van de bedrijfskosten.

VW zakt in het rood door importheffingen, waarschuwt voor 5 miljard extra lasten
Specifiek nam VW in Q3 een afboeking van €4,7 miljard op bij Porsche.

Volkswagen heeft in het derde kwartaal van 2025 een operationeel verlies geboekt van € 1,3 miljard, waarmee het concern voor het eerst sinds de coronaperiode in het rood staat. De oorzaak: een herwaardering binnen Porsche, gecombineerd met forse extra lasten door Amerikaanse importheffingen die VW mogelijk tot € 5 miljard kost dit jaar.

Specifiek nam VW in Q3 een afboeking van €4,7 miljard op als gevolg van strategiewijzigingen bij Porsche, waaronder het afblazen van een gepland EV-model en het versnellen van benzine- en hybride modellen.

Met de rug tegen de muur grijpt Porsche opnieuw in, positie Blume wankelt
Er moet stevig worden bezuinigd en voorgenomen investeringen kunnen niet worden gedaan. Nieuwe ontslagen liggen op de loer en ook de positie van Oliver Blume, die een dubbelrol heeft als ceo van zowel Porsche als de Volkswagen Group, staat ter discussie.

De importheffingen uit de VS – opgelegd in het kader van handelsconflicten – verergeren de druk op marges en kasstromen. VW waarschuwt dat de tarieflasten kunnen uitgroeien tot een structureel onderdeel van de bedrijfskosten.

Ondanks deze zware tegenwind houdt VW zijn jaarprognose vast: een operationele marge van 2 tot 3 procent en een nagenoeg vlakke netto kasstroom in de automobieldivisie.

CFO Arno Antlitz benadrukt dat het bedrijf versneld moet snijden in kosten, de herstructureringsprogramma’s moet opschalen en strategisch moet werken aan efficiëntie, schrijft de Financial Times.

Analisten wijzen erop dat VW, ondanks sterke verkoopcijfers in Europa voor EV’s, vooral kwetsbaar is in segmenten waar marges al smal zijn. De importheffingen wegen extra zwaar op merken zoals Porsche en Audi, die grotendeels op export en import vertrouwen zonder lokale productie in de VS.

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.