Tweede Kamer stemt in met pseudo-eindheffing, verhoogt brandstofaccijnzen, nieuwe EV-bijtellingskorting

Het demissionaire kabinet had ruim 1,7 miljard euro vrijgemaakt om automobilisten een jaar langer korting te geven op de brandstofaccijnzen. Daar blijft na de aanpassing door de Kamer krap 1,3 miljard euro van over.

Tweede Kamer stemt in met pseudo-eindheffing, verhoogt brandstofaccijnzen, nieuwe EV-bijtellingskorting
De steun van de Tweede Kamer voor hogere brandstofaccijnzen leidt tot gemengde reacties

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de zogenoemde pseudo-eindheffing. Verschillende amendementen van partijen om de pseudo-eindheffing te schrappen (BBB, SGP) of uit te stellen (CDA) haalden geen meerderheid. 

De kamer heeft ook ingestemd met een voorstel van de ChristenUnie om de brandstofaccijnskorting met 448 miljoen euro te verlagen naar 1,27 miljard euro. Het demissionaire kabinet had ruim 1,7 miljard euro vrijgemaakt om automobilisten een jaar langer korting te geven op de brandstofaccijnzen. Daar blijft na de aanpassing door de Kamer krap 1,3 miljard euro van over. Het gevolg daarvan: de accijns op een liter benzine neemt toe van 0,79 naar 0,84 cent. De accijns op een liter diesel neemt met 3,6 cent toe, die op lpg met 1,3 cent.

Ook de bijtelling voor EV's werd aangepast. Vanaf volgend jaar betaalt een leaserijder over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde van zijn elektrische auto 18 procent bijtelling. Voor elke euro erboven 22 procent. In 2027 bedraagt de bijtelling over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde 20 procent bijtelling. Pas per 2028 gaat de gehele bijtelling voor elektrische auto's naar 22 procent.

Gemengde reacties

De steun van de Tweede Kamer voor hogere brandstofaccijnzen leidt tot gemengde reacties. Donderdag stemde een meerderheid in met het plan om een deel van het geld dat bedoeld was voor de verlenging van de accijnskorting in te zetten om bezuinigingen op het openbaar vervoer te voorkomen. OV-NL noemt dit "fantastisch nieuws", vakbond CNV vindt het "zeer teleurstellend". Dat meldt het ANP.

"De accijnsverhoging dupeert miljoenen werkenden die van de auto afhankelijk zijn om op hun werk te komen", aldus de vakbond. "Maandelijks betalen werkenden zo weer 50 euro extra aan reiskosten."

De branchevereniging voor de openbaarvervoerbedrijven spreekt daarentegen van "een mooie dag voor de bereikbaarheid van Nederland".

Zero-emissie door de pseudo-eindheffing? Kansloos, gevalletje paard achter de (elektrische) wagen spannen
De pseudo-eindheffing is het paard achter de wagen spannen. De overheid moet andere instrumenten inzetten om de elektrificering weer op gang te krijgen.

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.