RDW op weg naar goedkeuring Tesla's Full Self Driving: 'Geen achterdeurtje tot Europese toegang'

Of de planning gehaald wordt, moet de komende periode blijken. "Voor de RDW staat (verkeers)veiligheid voorop. Toelating is pas mogelijk zodra de veiligheid van het systeem overtuigend is aangetoond."

RDW op weg naar goedkeuring Tesla's Full Self Driving: 'Geen achterdeurtje tot Europese toegang'
De Nederlandse goedkeuring betekent niet direct een Europese goedkeuring.

De RDW heeft met Tesla een planning heeft opgesteld waarbij Tesla naar verwachting in februari 2026 kan aantonen dat Full Self Driving (FSD) Supervised aan alle gestelde veiligheidsvereisten voldoet. RDW meldt dat in een reactie op een bericht van Tesla op X waarin de fabrikant berijders oproept om de RDW 'te bedanken'.

RDW meldt dat bekend is welke inspanningen geleverd moeten worden om hierover in februari een besluit te nemen. "Of de planning gehaald wordt, moet de komende periode blijken. Voor de RDW staat (verkeers)veiligheid voorop. Toelating is pas mogelijk zodra de veiligheid van het systeem overtuigend is aangetoond."

Achterdeurtje naar toegang in heel de EU?

Wanneer een fabrikant een nieuwe technologie, waar nog geen wetgeving voor is, in Europa wil introduceren, kan gebruik gemaakt worden van een Europese procedure. Op basis van deze wetgeving is het mogelijk om een vrijstelling te verkrijgen voor de markttoelating van nieuwe technologieën in de Europese Unie. Om die vrijstelling te verkrijgen, moet een lidstaat namens de fabrikant een aanvraag indienen bij de Europese Commissie. Dit betekent dat Nederland (via het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) de aanvraag indient. Dit is vastgelegd in de Europese Verordening (EU) 2018/858.

Voor goedkeuring is een meerderheid van stemmen binnen het verantwoordelijke EU-comité vereist. Stemt een meerderheid vóór dan krijgt de fabrikant een vrijstelling voor deze nieuwe technologie in de EU. De vrijstelling is dan geldig in alle lidstaten, waardoor de technologie in de hele EU mag worden toegepast. Wanneer er geen meerderheid van de stemmen is, dan blijft de vrijstelling alleen binnen Nederland geldig en mag alleen in Nederland van deze technologie gebruik gemaakt worden. Andere lidstaten kunnen dan zelf besluiten of ze de goedkeuring overnemen voor hun grondgebied.

Voordat een aanvraag om vrijstelling te verkrijgen voor de markttoelating van nieuwe technologieën in de Europese Unie kan worden ingediend, moet een fabrikant eerst aantonen dat een voertuig of systeem voldoet aan de regelgeving. Hiervoor moet de fabrikant een uitgebreide testprocedure doorlopen bij een typegoedkeuringsautoriteit. In Nederland is dit de RDW. Onderdeel van de testprocedure is onder andere testen op de openbare weg.

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.