Uit nieuw onderzoek van adviesbureau Sweco blijkt volgens de alliantie dat de budgettekorten structureel zijn. Er zouden dringend meer publieke investeringen nodig zijn.
Iedere partij optimaliseert zijn eigen stukje van de keten, maar niemand voelt zich verantwoordelijk voor het totaal. De sector mist regie. Het resultaat? Publiek laden wordt duurder, ondoorzichtiger en vooral nóg minder betrouwbaar voor de enorme groep Nederlanders die geen eigen oprit heeft.
Mobiliteitsalliantie: Afsluitingen, vertragingen, files en uitval maken deelname aan de samenleving lastiger
Uit nieuw onderzoek van adviesbureau Sweco blijkt volgens de alliantie dat de budgettekorten structureel zijn. Er zouden dringend meer publieke investeringen nodig zijn.
De kwaliteit van de Nederlandse infrastructuur is in gevaar als gevolg van het jarenlang achterblijven van investeringen en achterstallig onderhoud. Daarvoor waarschuwt de Mobiliteitsalliantie, een belangenvereniging waarbij onder meer de ANWB, RAI Vereniging, Bovag, NS en andere vervoerders zijn aangesloten. Voor deze problematiek is vaker gewaarschuwd door organisaties. Dat meldt het ANP.
Uit nieuw onderzoek van adviesbureau Sweco blijkt volgens de alliantie dat de budgettekorten structureel zijn. Er zouden dringend meer publieke investeringen nodig zijn. Anders "wordt het prijskaartje voor onderhoud alleen maar hoger en slinkt het vertrouwen", schrijven de organisaties vrijdag in een verklaring.
De gevolgen zijn volgens de alliantie niet hypothetisch; ze zouden ook al voelbaar zijn. "Afsluitingen, vertragingen, files en uitval maken deelname aan de samenleving lastiger. De schade loopt in de miljarden. Maar de maatschappelijke prijs is nog groter: verslechterde bereikbaarheid van voorzieningen, obstakels voor militair transport, en een afbrokkelend vertrouwen in onze infrastructuur."
Nu in Den Haag gesprekken voor een kabinetsformatie plaatsvinden, grijpen meerdere belangenclubs het moment aan om bepaalde problemen en oplossingsrichtingen nog eens goed te benoemen. Zo hebben partijen die betrokken zijn bij de Rotterdamse haven eerder deze week in een brief aan informateur Sybrand Buma gepleit voor maatregelen die een nieuw kabinet zou moeten nemen om de haven "toekomstbestendig, concurrerend en duurzaam" te houden. Zij wezen daarbij op de problemen rond het overvolle stroomnet en vastgelopen vergunningverlening door de stikstofproblematiek.
Onze redactie volgt de automotive branche op de voet. Met passie voor innovatie, mobiliteit en marktontwikkelingen brengen we dagelijks het laatste nieuws, scherpe analyses en achtergrondverhalen over auto’s, technologie en de toekomst van vervoer.
Volgens KwikFit kiezen vooral automobilisten die weinig kilometers maken voor all-seasonbanden, mede door zachtere winters en verbeterde prestaties van deze bandsoort.
Met het (naderende) pensioen van Amega-directeur Leen de Koning vertrekt er een icoon uit de branche. In dit afscheidsinterview blikt hij terug op bijna 50 jaar Amega.