Hedin Mobility Group verkoopt vastgoed in België en Zwitserland
De transacties passen binnen de strategie van de groep om minder direct vastgoed in bezit te hebben en meer te opereren volgens een asset-light model.
ICDP meldt dat de gemiddelde omzet van de Top 50-groepen met 4,1 procent is gestegen tot 3,4 miljard euro. Het aantal verkochte nieuwe auto's per groep nam toe tot ruim 48.000, een plus van ruim 6 procent.
De nieuwe European Top 50-ranking van onderzoeksbureau ICDP laat zien dat de grootste dealerholdings in Europa blijven groeien en verder consolideren. ICDP kijkt daarbij naar omzet. Emil Frey voert de ranglijst aan, op ruime afstand gevolgd door de Europese tak van het Amerikaanse Penske.
ICDP meldt dat de gemiddelde omzet van de Top 50-groepen met 4,1 procent is gestegen tot 3,4 miljard euro. Het aantal verkochte nieuwe auto's per groep nam toe tot ruim 48.000, een plus van ruim 6 procent. Ook het aantal franchiselocaties groeit: gemiddeld exploiteren de groepen nu 163 verkoopvestigingen, verdeeld over 20 automerken. Volgens ICDP wijst dit op een versterkte strategische betrokkenheid tussen merken en dealerholdings.
Download hieronder de hele Top 50.
Zowel Van Mossel als Pon bevinden zich stevig in de Europese top. Van Mossel zakte een plaatsje, van 4 naar 5, als gevolg van grote overnames door het Amerikaanse Lithia dat Pendragon en Lookers kocht. Pon steeg twee plekken. Louwman bleef stabiel op plek 18.
In 2024 kocht de top 50 meer dan 1.000 franchisepunten in Europa, via 49 transacties. Hedin, dat het meeste kocht in 2022, kocht in 2024 niets.
(Bron: ICDP European Top 50 – Independent Groups)
| Positie 2024 (2023) | Bedrijf | Omzet (mld. €) |
|---|---|---|
| 1 (1) | Emil Frey | 18,1 |
| 2 (2) | Penske Automotive (EU operations) | 10,4 |
| 3 (3) | I.A. Hedin Bil | 8,0 |
| 4 (12) | Lithia Driveway (incl. Pendragon & Jardine) | 8,0 |
| 5 (4) | Van Mossel Autogroep (NL) | 6,2 |
| 6 (5) | Arnold Clark | 6,1 |
| 7 (7) | Vertu | 5,6 |
| 8 (9) | D’Ieteren Auto | 5,3 |
| 9 (11) | Pon Automotive (NL) | 5,2 |
| 10 (10) | Global Auto Holdings (Lookers + K.W. Bruun) | 5,2 |
ICDP verwacht dat de gezamenlijke marktaandeel van de Top 50 richting 2030 kan oplopen tot mogelijk 25 procent.
Verder concludeert ICDP dat fabrikanten hun eigen retailnetwerken verder afbouwen of focussen op strategische markten. BMW, Volkswagen en Stellantis behouden nog delen van hun eigen retail, terwijl andere merken juist versneld afschalen.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen