EU Dealerholding Top 50: Van Mossel in top vijf, Pon stijgt twee plaatsen (inclusief volledig overzicht)

ICDP meldt dat de gemiddelde omzet van de Top 50-groepen met 4,1 procent is gestegen tot 3,4 miljard euro. Het aantal verkochte nieuwe auto's per groep nam toe tot ruim 48.000, een plus van ruim 6 procent.

EU Dealerholding Top 50: Van Mossel in top vijf, Pon stijgt twee plaatsen (inclusief volledig overzicht)
Photo by Vadym Kudriavtsev / Unsplash

De nieuwe European Top 50-ranking van onderzoeksbureau ICDP laat zien dat de grootste dealerholdings in Europa blijven groeien en verder consolideren. ICDP kijkt daarbij naar omzet. Emil Frey voert de ranglijst aan, op ruime afstand gevolgd door de Europese tak van het Amerikaanse Penske.

ICDP meldt dat de gemiddelde omzet van de Top 50-groepen met 4,1 procent is gestegen tot 3,4 miljard euro. Het aantal verkochte nieuwe auto's per groep nam toe tot ruim 48.000, een plus van ruim 6 procent. Ook het aantal franchiselocaties groeit: gemiddeld exploiteren de groepen nu 163 verkoopvestigingen, verdeeld over 20 automerken. Volgens ICDP wijst dit op een versterkte strategische betrokkenheid tussen merken en dealerholdings.

Download hieronder de hele Top 50.

Zowel Van Mossel als Pon bevinden zich stevig in de Europese top. Van Mossel zakte een plaatsje, van 4 naar 5, als gevolg van grote overnames door het Amerikaanse Lithia dat Pendragon en Lookers kocht. Pon steeg twee plekken. Louwman bleef stabiel op plek 18.

In 2024 kocht de top 50 meer dan 1.000 franchisepunten in Europa, via 49 transacties. Hedin, dat het meeste kocht in 2022, kocht in 2024 niets.

Top 10 Europese dealerholdings (2024)

(Bron: ICDP European Top 50 – Independent Groups)

Positie 2024 (2023)BedrijfOmzet (mld. €)
1 (1)Emil Frey18,1
2 (2)Penske Automotive (EU operations)10,4
3 (3)I.A. Hedin Bil8,0
4 (12)Lithia Driveway (incl. Pendragon & Jardine)8,0
5 (4)Van Mossel Autogroep (NL)6,2
6 (5)Arnold Clark6,1
7 (7)Vertu5,6
8 (9)D’Ieteren Auto5,3
9 (11)Pon Automotive (NL)5,2
10 (10)Global Auto Holdings (Lookers + K.W. Bruun)5,2

ICDP verwacht dat de gezamenlijke marktaandeel van de Top 50 richting 2030 kan oplopen tot mogelijk 25 procent.

Verder concludeert ICDP dat fabrikanten hun eigen retailnetwerken verder afbouwen of focussen op strategische markten. BMW, Volkswagen en Stellantis behouden nog delen van hun eigen retail, terwijl andere merken juist versneld afschalen.

Deze tijd vraagt om visionair leiderschap: overleven is de enige prioriteit
Dit is misschien niet de managementstijl die op de lange termijn het sterkste bedrijf opbouwt, met diepgang door de hele organisatie, maar ik stel dat er momenten zijn waarop men zich, uit overlevingsdrang, op andere prioriteiten moet richten

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.