Dagboek van een sterrenjager | Love letters, hate mails en prikkende ogen

AM-i ceo Jeroen Dols houdt voor BKAN een dagboek bij waarin hij vertelt hoe hij zijn bedrijf marktleider wil maken - en hoe hij dat combineert met een gezinsleven.

Dagboek van een sterrenjager | Love letters, hate mails en prikkende ogen
Jeroen Dols bestormt de markt met Am-i (foto: Jeroen Dols)

Jeroen Dols bestormt de markt met AM-i: een automatiseringssysteem voor autobedrijven, dealers en importeurs dat claimt alle informatie voor elke medewerker op het juiste moment aan te bieden. Wat betekent het om founder & ceo te zijn van een bedrijf dat de gevestigde orde bestrijdt? Voor BKAN.nl houdt hij (op onregelmatige basis) een dagboek bij.

9 september

“De avond is voor mijn gezin. Om elf uur gaat ook Michelle naar bed. Voor mij begint dan de tweede shift. Ik werk aan vragen van het team, hak knopen door over refinements, geef feedback. Maar ik spoel ook de salespresentatie van die dag terug. Waar zagen we ogen oplichten? Waar viel het stil? Zoals zo vaak bel ik ook nog met CRO (Chief Revenue Officer) Maarten Plesman. Onze gezinnen lachen erom, maar dit is hoe wij werken. Samen vertalen we de chaos van de dag naar richting. Wat borgen we? Waar versnellen we? Hoe zorgen we dat AM-i elke dag dichter bij de visie komt? Vanavond spraken we eindeloos over ISO 27001. Niet als vinkje, maar als fundament.”

10 september:

“Deze maand pitchen we bij een grote retailer. Tijdens de demo zag ik een manager letterlijk voorover buigen. Hij kon het haast niet geloven: ‘Dus ik krijg direct melding als er operationeel iets uit de bocht vliegt?’ Dat zijn de aha-momenten. Dát is waarom we dit doen. Bij AM-i is elke klik realtime, elke module altijd up-to-date. Geen spaghetti van aftakkingen die je voorsprong verandert in een Chinese muur waar je zelf niet meer doorheen komt. Onze koppelingen zijn schaalbaar en generiek.”

16 september:

“Geen dag verloopt zoals gepland. ’s Ochtends begin ik met een paar calls, maar binnen een uur zit ik in de auto naar een klant in het zuiden. Aan iedereen moet ik uitleggen wat onze échte meerwaarde is. Legacy-spelers noemen koppelen en dashboards plakken vernieuwing. Maar dat is window dressing. Een pleister op betonrot. Iedereen kan koppelen. De vraag is: wat doe je met die data? Daarom schuif ik onderweg nog twee Teams-meetings in, headset op, koffie bij de pomp. Halverwege bel ik Michelle: ‘Ik pak een hotel, morgenochtend om negen uur moet ik hier weer zijn.’ Ze zucht, maar ze begrijpt het. Zij houdt thuis alles draaiend zodat ik dit kan doen.”

Ik dacht altijd dat ik overal bovenop moest zitten. Maar ik leer dat loslaten juist snelheid geeft.

17 september:

“Van klanten krijgen we love letters & hate mails. Een verkoper mailt: ‘Ik zie in één scherm wat ik moet doen. Eindelijk grip.’ Een salesmanager stuurt diezelfde middag: ‘Dit proces moet strakker, anders haakt mijn team af.’ Dat is precies goed. Want onverschilligheid is de echte vijand. Alles wat er binnenkomt, positief of negatief, nemen we als team door. We zoeken patronen, vertalen het naar beslissingen en borgen het in processen. Want alleen wat je borgt, kun je herhalen.”

23 september:

“Het is half drie ’s nachts. Yasmin huilt voor de derde keer. Michelle tilt haar op, ik blijf achter mijn laptop doorwerken. Mijn ogen prikken, maar mijn hoofd is scherp. Nog één document afronden, nog één beslissing nemen. Alles wat we nu vastleggen moet morgen standhouden, bij honderd klanten tegelijk. We bouwen geen tent die morgen weer wordt afgebroken. We bouwen een stad die vandaag al overeind staat. Maar moet ik dat echt allemaal zelf doen? Voor mij persoonlijk is dit de moeilijkste les. Ik dacht altijd dat ik overal bovenop moest zitten. Maar ik leer dat loslaten juist snelheid geeft. Founder zijn is één ding, ceo worden is een ander spel.”

Jeroen Dols
Jeroen Dols komt uit een familie van Mazda-dealers. Bijna als vanzelf ging hij in 2007 zelf ook in het bedrijf werken. Daar zag hij de dagelijkse frustraties die veroorzaakt werden door niet-afgestemde IT-systemen. In 2017 gooide hij het roer om en begon met AM-i. Het doel: een systeem dat voor elke medewerker in een autobedrijf, op elk moment, exact de juist informatie biedt.

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.