ACEA: elektrificatie bestelwagens blijft achter door hoge kosten en onvoldoende laadinfrastructuur

Acea pleit voor meer stimuleringsmaatregelen en meer flexibiliteit in de Europese CO₂-regels.

ACEA: elektrificatie bestelwagens blijft achter door hoge kosten en onvoldoende laadinfrastructuur
Acea pleit voor meer stimuleringsmaatregelen.

De Europese autobranchevereniging Acea luidt de noodklok over de trage elektrificatie van bestelwagens. In haar nieuwe rapport 'Accelerating the Transition of LCVs in Europe' stelt Acea dat slechts 9,5 procent van alle nieuwe bestelwagens in de eerste helft van 2025 elektrisch is, terwijl dat aandeel moet stijgen naar 15 à 20 procent om aan de EU-doelen voor CO₂-reductie te voldoen.

Lees het rapport hieronder.

Belangrijkste oorzaken zijn het gebrek aan laadinfrastructuur, hoge totale gebruikskosten en onduidelijke regelgeving. Vooral bij zware elektrische bestelwagens leidt het extra accugewicht ertoe dat ze in een hogere voertuigcategorie vallen, waardoor strengere eisen gelden. Ook het tekort aan (nacht)laadpunten en de hoge prijs van snelladen remmen de overstap.

Acea pleit voor meer stimuleringsmaatregelen en meer flexibiliteit in de Europese CO₂-regels. Zo wil de organisatie langere nalevingsperiodes, fiscale prikkels voor duurzame brandstoffen en aangepaste emissiedoelen voor bestelwagens.

Volgens Acea-directeur Sigrid de Vries is actie dringend nodig: “Bestelwagens zijn de ruggengraat van onze economie. Zonder gericht beleid en betaalbare infrastructuur dreigt de energietransitie in dit segment vast te lopen.”

Geweldig! Je hebt je succesvol aangemeld.

Welkom terug! Je bent succesvol ingelogd.

Je hebt je succesvol geabonneerd op Bart Kuijpers Automotive Nieuws.

Succes! Controleer je e-mail voor een magische link om in te loggen.

Succes! Je factuurgegevens zijn bijgewerkt.

Je facturatie is niet bijgewerkt.