Dusseldorp sluit vestiging Rotterdam-Zuid
Daarmee komt het aantal vestigingen in het zuidelijke cluster van Dusseldorp uit op vijf.
Daarmee blijft de Nederlandse automarkt volgend jaar op vergelijkbaar niveau als in 2025, aldus jaarlijks prognoseonderzoek van S&P Global in opdracht van beide brancheverenigingen.
Bovag en RAI Vereniging verwachten dat er in 2026 361.000 nieuwe personenauto’s en 40.000 lichte bedrijfswagens (LCV’s) worden verkocht (lees: op kenteken worden gezet). Daarmee blijft de Nederlandse automarkt volgend jaar op vergelijkbaar niveau als in 2025, aldus jaarlijks prognoseonderzoek van S&P Global in opdracht van beide brancheverenigingen.
Voor dit jaar (2025) verwachten BOVAG en RAI Vereniging dat er 367.000 nieuw verkochte personenauto’s en 22.800 lichte bedrijfswagens worden geregistreerd. Daarmee blijft de markt steken op een historisch laag niveau. De markt was zich aan het herstellen na een aantal moeizame corona-jaren, maar nu stagneert dit herstel.
In 2026 zet die afvlakking naar verwachting door, waarbij de aanhoudende politieke en economische onzekerheid, matige koopkrachtgroei en bijbehorend voorzichtig consumentengedrag een belangrijke rol spelen.
De afbouw van stimuleringsmaatregelen voor elektrische voertuigen remt de groei van elektrische autoverkopen, bijvoorbeeld door het harmoniseren van de bijtellingsregels op 22 procent vanaf 2026. Dit leidt naar verwachting tot een tijdelijke verschuiving richting plug-in hybrides (PHEV’s), terwijl de verkoop van volledig elektrische auto’s juist licht terug zal vallen. De Nederlandse markt blijft wel een van de koplopers in Europa wat betreft EV’s. Het blijft aantrekkelijk voor nieuwe merken om hier hun modellen te introduceren.
Voor lichte bedrijfswagens verwachten Bovag en RAI Vereniging in 2026 zo’n 40.000 registraties. Dat blijft ver onder het gebruikelijke marktvolume van circa 70.000 voertuigen en weerspiegelt vooral het na-ijleffect van de BPM-wijziging in 2024. Door het verdwijnen van de vrijstelling voor bestelwagens met een verbrandingsmotor hebben veel ondernemers hun aanschaf vervroegd, waardoor de markt in 2025 sterk terugviel en in 2026 slechts beperkt aantrekt.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen