Dusseldorp sluit vestiging Rotterdam-Zuid
Daarmee komt het aantal vestigingen in het zuidelijke cluster van Dusseldorp uit op vijf.
Dit artikel is in maart dit jaar gepubliceerd op Linkedin.
En daar was dan het jaarverslag van MisterGreen Electric Lease over 2023. Eind 2023 stonden op een weiland bij Breukelen geen koeien maar honderden Tesla's Model S in de wei. Auto's met MisterGreen stickers. Ondanks dat op een deel van deze auto's volgens het bedrijf een terugkoopverklaring van kracht was, maakte het in één oogopslag duidelijk dat er een probleem was met de remarketing van dure ex-leaseauto's. Vorig jaar rapporteerden de grote leasemaatschappijen, zoals Ayvens, al dat de eindecontractwinsten fors waren gekelderd. Onduidelijk bleef echter hoe de verhouding was tussen het verlies op EV's en de winst op ICE-modellen. Autobedrijven die vlak voor de prijsverlagingen EV's kochten meldden daarop tot tienduizenden euro's verloren te hebben. Maar uit de cijfers konden we het nooit halen.
En toen was er vorige week het (nog niet geauditeerde) jaarverslag van MisterGreen.
Eind 2023 had het bedrijf een voorraad, waarschijnlijk deels de weilandauto's, die voor 8,5 miljoen euro in de boeken stond. Daarop nam het een voorziening van 2,4 miljoen euro (28%). Ook moest het 6 miljoen afschrijven op de totale leasevloot (balanstotaal: 170 miljoen). En dat was eind 2023. Wetende dat 2024 nog veel slechter is geweest en ook 2025 vooralsnog weinig goeds belooft, het eigen vermogen daarbij daalde naar 8 miljoen euro, is het logisch dat het bedrijf diep in de problemen zit. Alle oplossingen liggen op tafel. Maar er is nog hoop, verzekert mede-eigenaar Mark Schreurs 🔹, per app . "We voeren momenteel constructieve gesprekken met onze financiers", zegt hij. Verdere details kan en wil hij nu niet geven.
In de eerste twee maanden van dit jaar werden er door particulieren in totaal ruim 11 duizend elektrische auto's gekocht (waarvan een kwart een Model 3 is). Dat zijn er 5 procent meer dan in deze periode in 2024. Dat lijkt weinig, maar gezien het afschaffen van de subsidies en het einde van de mrb-vrijstelling is het veilig om te stellen dat er meer interesse is bij particulieren. Dat ziet ook Sjoerd Wientjes van Auto Wientjes, een van de grotere verkopers van gebruikte EV's in Nederland. "Wij zien steeds meer particulieren die interesse hebben in gebruikte elektrische auto's", zegt Sjoerd Wientjes. "De prijzen zijn gedaald en er is veel vertrouwen in de batterijtechniek." Maar de prijzen moesten wel ver omlaag, ziet Wientjes. "Standaard uitvoeringen van de Model 3 uit 2019 met veel kilometers op de teller staan nu voor 13 tot 15 duizend euro inclusief BTW. Dat zijn de auto's die vooral worden geëxporteerd. De Models' 3 met wat minder kilometers verkopen ook in Nederland goed. Daarvan beginnen de prijzen bij 16/17 duizend euro."
Ook in de exportcijfers is het de Model 3 die dit jaar fier bovenaan staat.
De Kona en E-Niro doen het volgens Wientjes ook prima, zowel bij export als verkoop in Nederland. Maar een ander verkoopkanon uit het begin van dit decennium, de ID.3 van Volkswagen, staat nog niet in de exportlijst. Gebruikt werden er dit jaar nog maar 400 van verkocht tot nu toe, terwijl er in 2020 in Nederland tienduizend ingezet werden. Wientjes is benieuwd hoe de ID.3 het gaat doen. Hij verwacht dat de ID-modellen van Volkswagen het zwaar gaan krijgen. "Er is heel weinig vraag naar, zowel in Nederland als in het buitenland. Die auto's staan bekend als zeer storingsgevoelig en liggen slecht in de markt."
(Auto Wientjes kreeg deze maand goed nieuws: het OM trekt het hoger beroep tegen de vrijspraak voor Auto Wientjes in de btw-fraudezaak in. Lees meer bij mijn voormalige collega's van Automotive)
Tijd om er data bij te halen. Wat zeggen restwaardebepalers JP.cars en Autotelex over elektrische auto's in het algemeen en de ID.3 in het bijzonder. Dat is interessant want de ID.3 is na de Model 3 en Kona de meest ingezette EV in 2019/2020.
Bij JP.cars zien ze de voorraden nu voorzichtig oplopen. Bij de Model 3 lijkt de piek inmiddels redelijk verwerkt, al moeten er nog steeds vele duizenden uit de lease terugkomen. De wat later ingezette ID.3 moet nog in grote getale terug gaan komen.
JP.cars ziet de gemiddelde vraagprijzen de laatste maand stabiliseren. Maar daar is bij Tesla wel een forse daling aan voorafgegaan. De veel gelijkmatiger ingezette Kona kent een relatief gematigd verloop. De ID.3 kent al een flinke daling, maar daarvan moet de voorraad nog toenemen.
De data van JP.cars is geaggregeerd per model. Bij Autotelex heeft men op verzoek een uitsplitsing gemaakt naar een aantal belangrijke uitvoeringen en de handelsprijzen (JP.Cars kijkt naar retailvraagprijzen) vergeleken tussen maart 2025 en november 2024. Daarbij kijkt Autotelex naar in 2019 ingezette Kona's, E-Niro's, E-trons, Models 3 en de ID.3. Dan valt op dat bij die eerste vier de 'pijn' meevalt. De handelsprijs van de Kona met 64 kWh-batterij daalde met 133 euro, terwijl die van de E-tron (95kWh) bijna duizend euro daalde. Grote negatieve uitschieter is de ID.3. Van de 58 KwH-uitvoering daalde de handelsprijs ruim 2,5 duizend euro naar 15.639 euro. Dat is nog steeds meer dan duizend euro meer dan de Model 3 met vergelijkbaar batterijpakket. En zo'n twee- tot drieduizend euro meer dan de Kona en E-Niro.
In algemene zin zijn het overigens handelswaarden waar geen fleetowner heel blij van wordt: 70 tot 72 procent afschrijving op de Kia E-Niro, Model 3 en E-tron. Ter vergelijking: de ID.3 doet nu 63 procent afschrijving.
Toevoeging 7 maart 11:30
Er zijn een aantal vragen over hoe de restwaarden ingeschat werden bij inzet van de auto's in 2019/2020. Ik weet dat niet precies. Maar als referentie kan de inschatting van Autotelex uit 2018 voor de Tesla Model S85 Base gebruikt worden. Daarvan schatte Autotelex de restwaarde op 46,2 procent na 5 jaar/125.000 km. Haal je daar de 28% vanaf die MisterGreen rapporteerde dan kom je in de buurt van bovenstaande waarden.
Terug naar de data van JP.cars. De Model 3 verkoopt goed, de Kona verkoopt stabiel en dat geldt ook voor de ID.3. Zeker bij die laatste zou er echter een piek te zien moeten zijn.
Bij JP.cars kijkt men ook naar de courantheid, wat ze ETR noemen. En dan valt op dat de courantheid van EV's als groep niet heel hoog is. Bij Tesla is het optimum tussen vraagprijs en verkoop momenteel redelijk bereikt, maar dat geldt zeker nog niet voor de ID.3.
Waar MisterGreen de leasemaatschappij was die waarschijnlijk het meest agressief de Model 3 in de markt zette (met hoge restwaarden die werden gedreven door de verwachting dat snelle AutoPilot-ontwikkelingen de auto ingrijpend zouden verbeteren. Onnodig om te zeggen dat die AP-verbeteringen volledig uitbleven terwijl er wel enorme prijsdalingen volgden) is het Volkswagen Pon Financial Services dat de grote ID.3 aanjager was in vooral 2020.
En VWPFS komt er eerlijk voor uit: de restwaarden zijn EV's zijn een probleem. In het 2023-jaarverslag van VWPFS wordt al opgemerkt dat het vierde kwartaal van 2024 een probleem zou gaan worden. Derhalve schreef het 24 miljoen euro af op de vloot van 26.000 elektrische auto's (net iets minder dan tien procent van de totale vloot). Het kan niet anders dan dat in 2024 en 2025 er nog meer restwaardeverlies gepakt moet worden. Dat zal pijn doen in Amersfoort (en dus ook in Leusden), maar vergeleken met MisterGreen is het niet meer dan een bittere pil. VWPFS maakte alsnog 90 miljoen euro winst in 2023 en heeft een eigen vermogen van bijna 350 miljoen euro.
Zoals eerder al aangegeven hebben veel autobedrijven hun vingers verbrand aan de eerste EV's die gebruikt op de markt kwamen. Zeker op de grote, dure EV's waren de afschrijvingen enorm. En dat maakte huiverig. Een rondje langs enkele EV-sceptici leert dat nog niet iedereen weer EV's inkoopt, maar nu de prijzen serieus ver gezakt zijn, kijkt ieder autobedrijf er wel weer naar. Daarbij helpt het dat de batterijen het over het algemeen veel beter doen dan vijf jaar geleden werd ingeschat. Daarbij ziet ook Europa in dat zonder uitgebreid steunpakket de EV het niet gaat redden. Dus uiteindelijk zal ook de markt voor gebruikte elektrische auto's volwassen worden. Het duurt alleen jaren langer dan begin dit decennium gedacht werd - net als bij de markt voor laadpalen (zie onder). En in dat proces is er door sommige partijen veel geld verloren, maar vooralsnog zijn de echt grote kleerscheuren (met dank aan de uitstekende restwaarden op alle niet-EV's) uitgebleven.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen