FIOD houdt drie mannen aan op verdenking van 'BPM-taxatiefraude'
Bij de BPM-aangiften zijn vermoedelijk valse koopovereenkomsten, taxatierapporten (inclusief schadecalculaties) en koerslijsten gebruikt.
Chinese modellen winnen nauwelijks marktaandeel; pas op plek 22 staat een Chinees model (MG5).
In november was 49 procent van alle nieuwverkopen een elektrische personenauto, een duidelijke stijging ten opzichte van oktober (40%). Opvallend is dat Chinese modellen nauwelijks marktaandeel winnen; pas op plek 22 staat een Chinees model (MG5). Dat concludeert Autotelex in zijn nieuwe Autotelex Marketupdate.
Volgens Autotelex geven Nederlandse kopers, ondanks scherpe prijzen uit China, de voorkeur aan elektrische modellen van gevestigde merken. De zakelijke markt speelt hierbij een grote rol: factoren als dealernetwerken, service en onderdelenvoorziening blijven bepalend. Autotelex verwacht daarom geen groei van het Chinese marktaandeel in Nederland, ook omdat landen als Duitsland zich lijken te herpakken.
De markt voor tweedehands EV’s wordt in 2026 volwassener, met meer aanbod en aandacht voor factoren als accucapaciteit en actieradius. De nieuwprijzen voor 2026 blijven overwegend stabiel; doordat het merendeel van het aanbod elektrisch of plug-in is, blijft de BPM-stijging beperkt.
Autotelex verwacht dat de tweedehands markt voor elektrische auto’s
nog meer volwassen wordt in 2026, met meer aanbod en meer focus op aspecten die juist voor elektrische auto’s belangrijk zijn, zoals range en (resterende) accucapaciteit.
Ingezoomd op elektrische personenauto’s zien we een import van 10.195 en een export van 33.502 stuks, dus ruim 23.000 meer het land uit dan erin.

In de bedrijfsautomarkt is het beeld volledig anders. De nieuwverkopen liggen meer dan 80 procent lager dan in 2024. Sinds het vervallen van de BPM-vrijstelling per 2025 worden vrijwel geen bedrijfswagens met verbrandingsmotor meer verkocht; 77 procent van de nieuwverkopen is elektrisch. De uitzonderlijk sterke verkooppiek eind 2024 compenseert dit deels, maar in de bedrijfsvoorraden staan nog veel voertuigen uit bouwjaar 2024.
De totale bedrijfsvoorraad daalde van 18.676 voertuigen eind januari naar 8.774 in december, een afname van bijna 10.000 voertuigen. Hoewel dit wijst op uitstroom, benadrukt Autotelex dat voorraadregistraties niet altijd onverkochte voertuigen betreffen: auto’s kunnen opnieuw in een bedrijfsvoorraad worden opgenomen na initiële verkoop.

Op de occasionmarkt is sprake van stabiliteit richting het einde van 2025. De restwaarden bewegen weinig en zowel het aantal taxaties als biedingen is licht gedaald. Voor 2026 verwacht Autotelex geen grote schommelingen: import en export blijven bijdragen aan een 'gezonde balans' tussen vraag en aanbod.
Bekijk ook Gerard & Bart Hebben een mening met als gast Jos Sollie, dga van Maas de Koning.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen