Begin juni was de lancering van OMNI door Stellantis niet eens zo heel groot nieuws. Maar wel voor omnichannel-retailcolumnist Edward Sleijffers. Hij neemt de proef op de som.
Nederland is het eerste Europese land waar het zelfrijdende systeem wordt geïntroduceerd. Mogelijk volgt later uitbreiding naar alle lidstaten van de Europese Unie.
BYD en MG domineren het aanbod met respectievelijk 33 en 23 varianten. Samen vertegenwoordigen deze merken ruim een derde van alle opgenomen voertuigvarianten in de analyse.
Het gemiddelde dealerbedrijf doet tegenwoordig heel veel, maar de verkoop van nieuwe auto’s is nog steeds de basis; het vliegwiel dat de rest laat draaien. Een goede line-up maakt dealers blij. Autojournalist Wouter Karssen legt de verschillende merken langs de meetlat. Hij beoordeelt op geheel eigen wijze per merk zowel het heden als de toekomst.
Huidige line-up Skoda: een 8
Je zou er best een boom over kunnen opzetten: wat is het meest succesvolle merk in de Volkswagen Group? Lamborghini lijkt amper moeite te hoeven doen om hun jaarproductie uit te verkopen. Cupra is een succesvolle startup of spin-off; dat merk moeten we ook nog maar eens fileren in deze rubriek.
Iets meer onder de radar is het Tsjechische Skoda echter ook extreem succesvol. Met de Enyaq schoot Skoda vol in de roos. Het maakt de Volkswagen-dealers wat chagrijnig, want het zustermodel ID.4 was toch iets minder goed gelukt.
Alles lijkt dus koek en ei bij Skoda. De verkopen gaan goed, met een mooie mix aan PHEV’s en volledig elektrische auto’s. De positionering van Skoda is (of was) ook goed: voor hetzelfde of minder geld een ruimere auto met heel veel handige snufjes (simply clever). Leuke sponsordeals en grappige reclames; de Skoda-dealers mogen zich in de handjes knijpen.
Zo groot mogelijke crossover
De enige Skoda die het nooit lekker heeft gedaan, is de Scala. Ik zal je de Google-search besparen: het is een soort Golf, maar dan van Skoda. In Nederland wil eigenlijk niemand hem, maar daarbuiten ook niet.
De Skoda-koper wil een zo groot mogelijke crossover of stationwagon voor zijn of haar geld. Een hartstikke handige hatchback kan op minder enthousiasme rekenen. Misschien is dat ook waarom er geen ID.3- of Born-zusje is. In dat gat propten de rekenmeesters bij Skoda de Elroq.
Een punt van aandacht is wel dat Skoda’s langzaamaan te mooi en te luxe worden.
De Elroq is nogal een hit. Hij is iets kleiner dan de Enyaq, maar daarmee valt er dus ook echt iets te kiezen bij de Skoda-dealer. Beide elektrische modellen doen het prima, maar de realiteit is dat het er maar twee zijn (of drie als je de Enyaq Coupé meetelt). Concullega Kia heeft zes elektrische modellen, zustermerk Volkswagen heeft er vier (en dan rekenen we de personenbussen niet mee). Een smalle line-up maakt het elektrische succes ook wel weer kwetsbaar, hoewel Tesla laat zien dat je aan twee modellen genoeg kunt hebben.
Uniek
Toch mist er wat aan de onderzijde: de Fabia is het ook niet helemaal en de Citigo is al wat jaartjes met pensioen. Juist met A- en B-segmenters nestelen Aziatische collega’s zich hoog op de verkooplijsten; dat is een gemis voor Skoda. Feitelijk stopte het VW-concern te vroeg met de kleintjes, maar de productplanning is ronduit lastig met een wispelturige Europese overheid.
De stations werden weer bijgepunt en dus lijken de Superb en Octavia weer even mee te kunnen. De Superb is echt een uniek aanbod: de station heeft een echt hele grote kofferbak, een echt heel ruime achterbank en een echt grote elektrische actieradius als PHEV. De Octavia is het kleine broertje, maar die is vreemd genoeg niet als PHEV te verkrijgen. De Golf (station) wel, de Cupra Leon ook en zelfs Seat mag een stekker-variant van de Leon aanbieden.
Toekomstige line-up Skoda: een 8
Gelukkig komt er nog wat geweld uit Tsjechië aan: de compacte elektrische SUV Epiq en de forse 7-zits elektrische Peaq. Skoda heeft ze al aangekondigd en ik heb ze ook al gezien. En ja, hier gaat de Skoda-dealer blij mee zijn.
Sinds het verdwijnen van de Citigo mist er aan de onderkant van het gamma wel wat. Zustermerk Volkswagen heeft echter al de compacte ID.1 laten zien. Als we één ding zeker weten, is het dat de Volkswagen Group op basis van eenzelfde platform direct 'klonen' voor de andere merken ontwikkelt. Die compacte elektrische Skoda komt er dus vast wel.
Wat er in ieder geval komt, is de Vision O – een lekker strak gestylde elektrische stationwagon. Mogelijk is de komst van de Vision O de reden dat Skoda geen stekker-variant van de Octavia aanbiedt.
Te mooi, te luxe
Qua elektrische Skoda’s zit er dus meer dan genoeg in de pijplijn. Als de transitie naar elektrische mobiliteit zo snel gaat als sommigen denken, dan lijken ze goed te zitten. De onzekerheid (in Europa) zorgt er wel voor dat de beslissing over een nieuwe Karoq nog wat vooruitgeschoven is, terwijl de huidige Karoq eigenlijk al wat over de houdbaarheidsdatum heen was. Gelukkig kan de Nederlandse Skoda-dealer klanten in een elektrische Elroq duwen, maar elders in Europa doet het wellicht meer pijn.
Een punt van aandacht is wel dat Skoda’s langzaamaan te mooi en te luxe worden. Dat andere Oost-Europese merk (Dacia) heeft wat dat betreft een scherper profiel als betaalbaar alternatief. Gelukkig heb ik nooit het woord premium horen vallen bij Skoda. Laten we dat zo houden. Word alsjeblieft nooit premium, Skoda; daar zijn binnen het concern al andere merken voor.
Wouter Karssen is de bekendste autojournalist van Nederland. Als grondlegger van Autoblog.nl en presentator van de Nationale Autoshow op BNR groeide hij uit tot een bekendheid. Voor BKAN.nl laat hij zijn licht schijnen op de merk line-ups.
Begin juni was de lancering van OMNI door Stellantis niet eens zo heel groot nieuws. Maar wel voor omnichannel-retailcolumnist Edward Sleijffers. Hij neemt de proef op de som.
Als Schiphol zou zeggen dat er geen capaciteitsprobleem is zolang niemand tussen 06.00 en 09.00 uur vliegt, of Rijkswaterstaat dat er geen files zijn zolang niemand tussen 07.00 en 09.00 uur rijdt, zouden we dat niet accepteren. Waarom vinden we dat bij laden dan ineens wel normaal?
De beste en grootste bedrijven in de autobranche deelden op het eerste Nationaal Automotive Congres in 2016 hun visie op de toekomst. Er kwam niet veel van uit.