Volgens ingewijden is de geplande ombouw van de fabriek in Wolfsburg voor de productie van nieuwe elektrische modellen vertraagd, wat ertoe leidt dat de lancering van de elektrische versie van de Volkswagen Golf met ongeveer negen maanden wordt uitgesteld.
Emil Bos, momenteel director Ford Pro bij Ford Nederland wordt director dealer operations van Ford of Britain & Ireland. Hij wordt opgevolgd door Roland Roordink.
Theo Mulder was veertig jaar lang Volvo-dealer. Hij verkocht zijn bedrijf aan Van Mossel om zich daarna op het dealerschap van KGM (voorheen Ssangyong) en zijn schadebedrijf te richten. Op geheel eigen wijze zal hij om de week het nieuws telefonisch voorzien van duiding.
Dag Theo, de IAA in München is bezig. Er is veel pessimisme over de Europese auto-industrie. Bijvoorbeeld bij Arjen de Jong, die spreekt van een laatste kans. Ben jij ook zo pessimistisch? “Ik zou mij als autofabrikant in Europa ook niet zo op mijn gemak voelen. Moet je wel of niet vol voor elektrificering gaan? Of toch blijven investeren in plug-ins en verbrandingsmotoren? Twijfel is niet goed. Het zorgt voor pessimisme en zal vooral ook heel kostbaar blijken, want investeren in alle aandrijfvormen is enorm duur. Bij Volvo wisten ze zeker dat het EV’s zouden worden, maar ook daar is nu twijfel. De vraag: ‘wedden we wel op het juiste paard’, knaagt enorm aan ze. In China is die keuze gemaakt en alle resources gaan daar naar EV’s.”
Dat is ongeveer wat onze columnist Jan Huitema ook betoogt. Hij stelt: blijf nou bij EV’s, anders verliezen we het sowieso van China. “Als je geen fabrikant bent, kun je dat gemakkelijk zeggen. Maar wie zegt dat hij gelijk heeft? Er staat toevallig wel heel veel op het spel voor de industrie.”
Jij was Volvo-dealer, maar geen Polestar-partner. Polestar meldde vorige week ongeveer een miljard dollar kwartaalverlies te hebben geleden. Wat zou jij als eerste doen als Polestar-ceo? “Ik zou gelijk ontslag nemen. Maar eerst zou ik de app van de Polestar 1 weer in werking zetten. Bij alle andere modellen werkt de app goed. Dit past niet bij het imago dat ze willen uitstralen. Over uitstraling gesproken: ik zou het reclamebureau nog ontslaan, want die commercial met prachtige beelden en eronder de muziek van ‘don’t worry, be happy’, slaat nergens op. Er is alle reden voor ‘worries’.”
Nog iets anders dat je doet voor je ontslag indient? “Ja, toch wel. Polestar maakt prachtige producten, en in zekere zin is het als een spannend jongensboek. Maar er moet wel verkocht worden. Een merk dat exclusiviteit en premium nastreeft, moet zijn klanten ook exclusief en premium behandelen. Maar de Polestar-store in Amsterdam zit op de moeilijkst te bereiken locatie van Nederland. Net als Zeekr op het Rokin. Dat zijn heel onwelkome plekken. Verkopen gaat niet vanzelf, daarom is het te begrijpen dat ze nu toch kijken naar dealers. Maar alleen dealers aanstellen is onvoldoende, er is een totaal nieuwe retailstrategie nodig waarin de klant serieus genomen wordt. Zo gaat het nooit werken. Weet je wat Polestar nodig heeft? Ondernemers als Leen Hollander. Dan komt het helemaal goed.”
Tot slot: Bovag presenteerde deze week een rapport over ruimtelijke ontwikkeling. Het wil zijn leden helpen met vastgoedontwikkelingen. Ben je enthousiast over dit initiatief? “Ik lees in het artikel dat de minister de regeldruk nu echt gaat aanpakken. Dat is het meest positieve. Verder zie ik het nut niet in van weer een duur rapport. Ik geloof niet dat autobedrijven mobiliteitshubs kunnen worden. Ken jij één voorbeeld van een autobedrijf dat succesvol bezig is met de uitgifte van auto’s en fietsen?”
Volgens Bovag neemt de behoefte aan ondersteuning bij vastgoedontwikkeling snel toe. “Naast mijn autobedrijven ben ik vooral bezig met vastgoedontwikkeling. Dat is echter vooral een kwestie van wachten. Door al die regels duurt het jaren en jaren voor er iets gebeurt. Bovag zou zich in mijn ogen zich veel harder moeten opstellen als het gaat om de betaalbaarheid van mobiliteit en de bedrijfskosten van autobedrijven. De uurlonen die wij nu moeten hanteren durf je haast niet meer door te berekenen, want mobiliteit begint al onbetaalbaar te worden. Dat is een veel groter probleem. De nieuwe voorzitter (Christianne van der Wal, red) weet als de beste hoe invloedrijk een lobby kan zijn als die echt keihard gevoerd wordt. De tijd van meepraten mag wel eens voorbij zijn. Het is tijd dat het kwartje van Kok eindelijk eens wordt verrekend.”
Onze redactie volgt de automotive branche op de voet. Met passie voor innovatie, mobiliteit en marktontwikkelingen brengen we dagelijks het laatste nieuws, scherpe analyses en achtergrondverhalen over auto’s, technologie en de toekomst van vervoer.
Bij mij knaagt er iets. Want het land heeft duidelijk rechts gestemd, niet links. In mijn ogen is D66 allang geen middenpartij meer, maar een uitgesproken linkse partij met wat liberale trekjes.
De Belastingdienst zou ook zichzelf een enorm plezier doen door het proces te digitaliseren. De besparing zal gelijk zijn aan eventuele hogere rest-BPM-bedragen die uitgekeerd moeten worden.
Wereldwijd is Toyota de nummer 1 qua verkopen. Maar het gebrek aan EV-ervaring gaat steeds zwaarder tellen. Ze hebben alleen de bZ4X en dat is een verschrikkelijke auto.
Een veiling die inkoopt wordt handelaar, en een handelaar met een taxatieteam is ook dienstverlener. Ondertussen lopen de commissies op en mogen kostprijs en risico niet uit het oog verloren worden.