Reuters: Tesla misleidde RDW voor toestemming zelfrijdende auto's
Nederland is het eerste Europese land waar het zelfrijdende systeem wordt geïntroduceerd. Mogelijk volgt later uitbreiding naar alle lidstaten van de Europese Unie.
De brancheorganisatie wijst daarnaast op problemen met netcongestie, waardoor bedrijven niet altijd extra laadvoorzieningen kunnen realiseren
De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) wil dat de pseudo-eindheffing voor zakelijke auto’s wordt geschrapt. Dat meldt de brancheorganisatie naar aanleiding van de invoering van de nieuwe fiscale regeling per 2027. Tegelijkertijd reageren grote leasemaatschappijen als Athlon en Ayvens positiever op de maatregel.
De zogenoemde pseudo-eindheffing geldt vanaf 1 januari 2027 voor nieuwe leasecontracten van niet-volledig elektrische auto’s. Werkgevers moeten dan maandelijks 1 procent van de cataloguswaarde afdragen aan de Belastingdienst. Bij een auto van €35.000 gaat het om €350 per maand.
Onderzoek van VNA onder 200 werkgevers laat zien dat de pseudo-eindheffing leidt tot onrust en onduidelijkheid over zakelijke mobiliteit. Meer dan 70 procent van de werkgevers kent de regeling niet of onvoldoende.
Volgens VNA-voorzitter Renate Hemerik leidt de maatregel tot onzekerheid bij werkgevers. “De heffing kan grote gevolgen hebben voor het mobiliteitsbeleid van organisaties en kan leiden tot forse extra financiële lasten”, zegt zij. De brancheorganisatie wijst daarnaast op problemen met netcongestie, waardoor bedrijven niet altijd extra laadvoorzieningen kunnen realiseren. “Dat wringt enorm”, aldus Hemerik.
“De milieuwinst is twijfelachtig, terwijl de impact voor werkgevers onevenredig groot kan zijn. Daarom zeggen wij: haal deze heffing alsnog van tafel.”

Leasemaatschappij Athlon noemt tegen de NOS de regeling juist een stimulans voor elektrificatie. “De aankondiging van de pseudo-eindheffing werkt vooral als versneller van een transitie die wij actief ondersteunen”, zegt Willemijne de Wit, verkoop- en marketingdirecteur van Athlon. Volgens het bedrijf steeg het aandeel elektrische bestellingen bij kleine bedrijven van 41 naar 51 procent na de aankondiging van de maatregel.
Ook Ayvens meldt aan de NOS dat het ziet dat bedrijven hun leasebeleid aanpassen. “Benzinelease-auto’s worden ook in 2026 nog steeds besteld, maar de keuze daarvoor wordt sinds de aankondiging duidelijk kritischer bekeken”, zegt Ayvens-directeur Sander Pleij. Het bedrijf ziet daarnaast dat werkgevers vaker kiezen voor kortere leasecontracten om toekomstige extra lasten te beperken.
Ayvens zet wel in op versoepeling van de regels. "Wij pleiten er sterk voor dat er een uitzondering komt voor tijdelijk vervoer, bijvoorbeeld bij reparatie en onderhoud", aldus Pleij. De Tweede Kamer nam hierover eerder dit jaar al een motie aan.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen