Volgens ingewijden is de geplande ombouw van de fabriek in Wolfsburg voor de productie van nieuwe elektrische modellen vertraagd, wat ertoe leidt dat de lancering van de elektrische versie van de Volkswagen Golf met ongeveer negen maanden wordt uitgesteld.
Emil Bos, momenteel director Ford Pro bij Ford Nederland wordt director dealer operations van Ford of Britain & Ireland. Hij wordt opgevolgd door Roland Roordink.
Een (afscheids)ode aan mijn trouwe, sterke en eigenlijk onmisbare BMW X3 diesel
Uiteraard ging de trouwe BMW voor export: Nederland bood 7.000 euro, bij export brengt hij 7.700 euro op, en krijg ik nog ruim 1.400 euro rest-BPM terug. Maar wat ga ik deze auto missen!
Vandaag heb ik afscheid genomen van mijn BMW X3 2.0 diesel. Mensen die me kennen, weten dat ik er al bijna tien jaar en 400.000 kilometer mee rondkachel.
Uiteraard ging de trouwe BMW voor export: Nederland bood 7.000 euro, bij export brengt hij 7.700 euro op, en krijg ik nog ruim 1.400 euro rest-BPM terug. Het past bij mijn mantra, sinds ik in 2006 met Exportwagen.eu ben gestart: bepaalde auto's leveren meer op en kan je sneller en beter buiten Nederland verkopen.
Naar Roemenië
Mijn trouwe BMW gaat naar Roemenië, waar je voor een X3 2.0 liter diesel 40 euro per jaar wegenbelasting betaald. Zou je een 3.0 liter diesel hebben, dan betaal je ruim 700 euro per jaar wegenbelasting. Bedenk dan dat het minimumloon daar 400 euro per maand is. Gemiddeld verdient meneer agent bijvoorbeeld 900 euro per maand. Oftewel: een 3.0 liter diesel gaat niet naar Roemenië en een 2.0 liter wel.
Ik had de BMW geadverteerd op Marktplaats.nl, Autoscout24, 2dehands.be en mobile.de, uiteraard via EuroStocks.com. De koper kwam toch echt via mobile.de, uiteraard een persoonlijke opluchting. Maar dat is niet waar dit verhaal over gaat.
Zelfs mijn moeder van bijna 80 jaar wilde dat ik afscheid ging nemen: "Straks sta je met stukken langs de weg."
Het gaat om deze onverwoestbare DIESEL. Wat ga ik deze auto missen: het liefst reed ik m naar de 500.000 km. Zelfs mijn moeder van bijna 80 jaar wilde dat ik afscheid ging nemen: "Straks sta je met stukken langs de weg." Persoonlijk denk ik dat veel langer doorrijden - met gebruikte onderdelen repareren - ook echt duurzaam is. Zeker in vergelijking met EV's die om de drie jaar uit de schappen worden getrokken. Ik ben het in dit opzicht helemaal eens met Johan van der Hoeven.
Rolf en de Roemeense koper.
140 mét caravan
Deze auto, een oer-degelijke diesel SUV, ga ik mijn hele leven missen. Dat weet ik nu al. Waarom? Voor 100 euro tanken en 1.250 kilometer aan één stuk door sjokken. Geen gezeik. Met soms even 200 km/u van Amsterdam naar Berlijn op en neer voor twee dagen. Geen centje pijn en maximaal één keer tussendoor tweeënhalve minuut plaspauze langs de weg. Met de caravan, je kinderen, hond, dakdragers met dakkoffer ver Frankrijk in, alles mee. En zelfs dit jaar nog met 140 km/u inclusief caravan erachter het laatste stukje even gas geven, omdat de camping na 20.00 uur dicht ging voor check-in.
Touren met de diesel in Engeland, Italië, Oostenrijk, de natuur en het landschap in (nog steeds geen laadpaal te vinden). Zonder laadstress met halfvolle tank zo lang doorrijden en genieten van de omgeving tot niemand in de auto meer kan, en we echt aan Booking.com moeten geloven.
Geluksgevoel
Heerlijk met vrienden en familie afgeladen in de X3 vanuit de stad naar het platteland geluksweekenden beleven. Moe terug op zondagavond, in een rit naar huis in het donker thuiskomen met nog een streepje diesel voor morgen over.
Of die ene keer terug van het ziekenhuis, in hartje winter toch even voorgloeien, omdat je dan 5 seconden langer in je achteruitkijkspiegel naar je pasgeboren baby kan kijken. Verhuizen, helpen, werken met achter de X3 een platte kar, paardenkar, verhuisbox aanhangwagen. Iedereen is blij met een sterke vriend met trekhaak en aanhangwagen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Hij is verkocht. Nooit meer dit van hierboven. Het wordt een stekkerauto, natuurlijk.
Er zijn nog wat nieuwe diesel-personenwagens in Nederland, maar het zijn de uitzonderingen. Het is een uitstervend ras. Hoe jammer ik het ook vind, ik ga de nieuwe tijd in.
Een jong gebruikte BMW X3 diesel, Duitse import uit 2025, heeft 22.169 euro BPM. Een half modaal jaarsalaris. En een wegenbelasting van 770 euro per kwartaal - in Roemenië een maandloon. Er zijn nog wat nieuwe diesel-personenwagens in Nederland, maar het zijn de uitzonderingen. Het is een uitstervend ras. Hoe jammer ik het ook vind, ik ga de nieuwe tijd in.
Alles aan deze auto en deze dieselmotor ga ik missen. Daarom ga ik de eerste dagen met de trein naar kantoor Utrecht. Afkicken, rouwen. Met een lach en een traan terugdenkend kijk ik uit het coupéraam, bedenk ik wat mijn volgende gaat worden.
Het gaat je goed X3, ook al word je teruggedraaid ;-)
Rolf Westgeest is de oprichter van eurostocks.com en heeft meer dan 25 jaar ervaring in digitale retail, met kennis van cross border trade. Rolf is podcasthost, columnist en spreker, en staat bekend als automotive-expert en liefhebber.
Bij mij knaagt er iets. Want het land heeft duidelijk rechts gestemd, niet links. In mijn ogen is D66 allang geen middenpartij meer, maar een uitgesproken linkse partij met wat liberale trekjes.
De Belastingdienst zou ook zichzelf een enorm plezier doen door het proces te digitaliseren. De besparing zal gelijk zijn aan eventuele hogere rest-BPM-bedragen die uitgekeerd moeten worden.
Wereldwijd is Toyota de nummer 1 qua verkopen. Maar het gebrek aan EV-ervaring gaat steeds zwaarder tellen. Ze hebben alleen de bZ4X en dat is een verschrikkelijke auto.
Een veiling die inkoopt wordt handelaar, en een handelaar met een taxatieteam is ook dienstverlener. Ondertussen lopen de commissies op en mogen kostprijs en risico niet uit het oog verloren worden.