Volgens ingewijden is de geplande ombouw van de fabriek in Wolfsburg voor de productie van nieuwe elektrische modellen vertraagd, wat ertoe leidt dat de lancering van de elektrische versie van de Volkswagen Golf met ongeveer negen maanden wordt uitgesteld.
Emil Bos, momenteel director Ford Pro bij Ford Nederland wordt director dealer operations van Ford of Britain & Ireland. Hij wordt opgevolgd door Roland Roordink.
Het gemiddelde dealerbedrijf doet tegenwoordig heel veel, maar de verkoop van nieuwe auto’s is nog steeds de basis; het vliegwiel dat de rest laat draaien. Een goede line-up maakt dealers blij. Autojournalist Wouter Karssen legt de verschillende merken langs de meetlat. Hij beoordeelt op geheel eigen wijze per merk zowel het heden als de toekomst.
BMW nu: een 8
Veel modellen, heel veel modellen. Als ik goed hebt geteld (die kans is klein), heeft BMW nu 26 verschillende carrosserievarianten. Er zijn er een paar die alleen elektrische- óf alleen benzine-aandrijving hebben. Bij de meeste BMW-modellen mag je echter kiezen, ze hebben alles: diesel, elektrisch, plug-in hybride, volledig elektrisch, achter-, voor- of vierwielaandrijving. Het aanbod is gigantisch. Met dat ontzettend brede gamma schiet je altijd wel ergens raak. Zolang importeur en fabriek niet verwachten dat ieder model goed verkoopt, is de BMW-dealer een blije dealer.
Een klein veertje kunnen we BMW wel in de bips steken: ze hebben echt veel auto's met een stekker. Alleen de kleintjes, die hebben ze dan weer niet.
Een klein veertje kunnen we BMW wel in de bips steken: ze hebben echt veel auto's met een stekker. Alleen de kleintjes, die hebben ze dan weer niet. De Golf GTE van BMW: die is er niet en komt er ook niet. Een concurrent voor de CLA met stekker (PHEV of BEV) is niet in zicht. Als je veel op goal schiet, gaat er ook wel eens een bal op de lat. Wanneer zag u voor het laatst een nieuwe BMW X4, X6 of X7? De X1 en X5 zijn daarentegen niet aan te slepen. De X5 oogt wel wat vermoeid en dat is een mooi bruggetje naar de toekomst.
BMW-toekomst: een 7,5
If you can't beat them, join them. Dat dachten ze in de boardroom in München ook. De Volkswagen Group en Das Haus bouwen nu elektrische auto's op een dedicated elektrisch platform. Dat biedt immers technische voordelen. Dat ziet BMW ook en dus kopiëren ze nu de ‘succesformule’ van de VW ID- en Mercedes-Benz EQ-modellen. Op basis van het ‘Neue Klasse’-platform gaan ze diverse elektrische auto's bouwen die naast de modellen met fijne zes-in-lijn worden gebouwd.
Noem een fabrikant die blij is met die strategie. Ik wacht wel even….
Het zou kunnen dat de doorbraak van de elektrische auto nu echt aanstaande is en dan zit BMW goed. De tijd zal het leren. Voor nu laten de statistieken zien dat alleen de iX1 zijn benzinebroer verslaat, verder gaan de i-modellen minder goed dan hun ICE-broers.
Ondertussen is één van de cashcows inmiddels een tikje bejaard: de X5 krijgt langzaam wat kraaiepootjes. Gelukkig heeft de concurrentie daar ook last van, want de GLE, Q7, XC90 en Cayenne zijn stevig aan de botox. Die behandeling hoeft de BMW-dealer zijn vrouw niet te ontzeggen, want de line-up is nog sterk.
Wouter Karssen is de bekendste autojournalist van Nederland. Als grondlegger van Autoblog.nl en presentator van de Nationale Autoshow op BNR groeide hij uit tot een bekendheid. Voor BKAN.nl laat hij zijn licht schijnen op de merk line-ups.
Bij mij knaagt er iets. Want het land heeft duidelijk rechts gestemd, niet links. In mijn ogen is D66 allang geen middenpartij meer, maar een uitgesproken linkse partij met wat liberale trekjes.
De Belastingdienst zou ook zichzelf een enorm plezier doen door het proces te digitaliseren. De besparing zal gelijk zijn aan eventuele hogere rest-BPM-bedragen die uitgekeerd moeten worden.
Wereldwijd is Toyota de nummer 1 qua verkopen. Maar het gebrek aan EV-ervaring gaat steeds zwaarder tellen. Ze hebben alleen de bZ4X en dat is een verschrikkelijke auto.
Een veiling die inkoopt wordt handelaar, en een handelaar met een taxatieteam is ook dienstverlener. Ondertussen lopen de commissies op en mogen kostprijs en risico niet uit het oog verloren worden.