Sorry voor de wat lange kop. Maar in ieder interview dat minister Vincent Karremans geeft, benadrukt hij de noodzaak tot het verminderen van de regeldruk. En wat doet zijn kabinet? Een extreme administratieve verzwaring opleggen met een maatregel waar echt alles mis mee is. Beste Vincent, dit is het moment waarop daden tellen, niet woorden.
Toegegeven, het lobbywerk van vele partijen heeft ertoe geleid dat de wetgever gedeeltelijk is teruggekeerd op de onheilspellende weg die het is ingeslagen; de angel is er een beetje uit. Voor wie het gemist heeft een korte toelichting op de aanpassingen. Vervangend vervoer valt niet onder de pseudo-eindheffing als dit niet langer is dan 14 dagen (aaneengesloten). Ook wanneer dit meerdere keren per jaar gebeurt, is dit geen probleem. Dus de brokkenpiloot die met zijn elektrische auto twee keer per jaar overstekende bomen niet weet te ontwijken, mag gerust twee keer een fossiele auto ter vervanging krijgen als zijn elektrische auto in reparatie is. Mits die reparatie binnen 14 dagen gereed is.
Tijdelijk vervoer (dus niet als vervanging) kent een beperktere uitleg: de pseudo-eindheffing is niet van toepassing als dit maximaal 7 aaneengesloten dagen plaatsvindt. Dit mag een werkgever één keer per jaar doen, met één auto (kenteken).
Voor rijscholen gaat een vrijstelling gelden voor auto’s die nodig zijn voor het behalen van het B-rijbewijs. Dus een fossiele automaat-lesauto is niet vrijgesteld.
Wat blijft van het broddelwerk dan wel overeind?
- Dealerdemo’s zijn niet vrijgesteld. Je zult maar de dealer zijn waar op 20 november twee opladers met te verkopen fossiele auto’s worden afgeladen. Als jouw personeel die voor woon-werkverkeer gaat gebruiken, is de marge op die auto’s waarschijnlijk niet genoeg om de pseudo-eindheffing te dekken.
- Werknemers die van baan veranderen en hun fossiele auto “moeten meenemen”, worden niet ontzien. Dat betekent dus óf pseudo-eindheffing voor de nieuwe werkgever, óf boeteafkoop van het leasecontract door de werknemer. De wetgever zal hierover wel hebben gedacht: “Dat regelen ze wel onderling.” En dat zal in de praktijk ook wel gebeuren. Maar ik wil de kleine werkgevers die dit vergeten niet de kost geven.
- Ondanks dat het een regeling in de loonbelasting betreft, wordt voor “privégebruik” naar de btw gekeken. Woon-werkverkeer is ook privégebruik. Dus de medewerker die een sluitende km-administratie voert en dus geen bijtelling heeft maar wel woon-werkverkeer, levert prima bewijs voor het van toepassing zijn van de pseudo-eindheffing voor de werkgever.
- De administratieve lastendruk blijft overeind. Want je moet als werkgever natuurlijk wel bewijs hebben dat je onder de uitzondering valt.
- DGA-ZZP’ers hebben, in tegenstelling tot niet-DGA-ZZP’ers, het nakijken.
- De zakelijke (netto) operational lease van fossiele auto’s is met ingang van 1 januari 2027 dood. Met name voor het “speelse segment”, zoals Porsche, BMW M-klasse, Mercedes-AMG, Audi RS en dergelijke, zal de markt een andere oplossing moeten (kunnen) vinden.
- Shortlease, voorloopauto’s, deelauto’s e.d. worden niet uitgezonderd. De verhuurmarkt wordt hierdoor hard geraakt. Met name het laden van elektrische auto’s wordt een gigantisch probleem. Een auto die ongeladen terugkomt, kun je pas een paar uur en wellicht pas een dag later weer inzetten, een fossiele auto binnen enkele minuten.
- Last but zeker not least: je kunt als werkgever nog steeds volstrekt onbedoeld tegen de pseudo-eindheffing aanlopen. Bijvoorbeeld omdat jouw werknemer besluit om de tijdelijke auto een dagje later terug te brengen naar het verhuurbedrijf, want dan kan hij zijn dochter nog even van het hockeyfeestje ophalen. Of de werknemer is ziek, of hij vergeet het gewoon. Dan kun je die werknemer wel de levieten lezen, maar de pseudo-eindheffing op hem verhalen, dat mag niet.
Deze opsomming van knelpunten die niet opgelost worden, is zeker niet volledig. Er zijn nog legio situaties denkbaar waarbij een werkgever onbedoeld tegen de pseudo-eindheffing kan aanlopen. Om maar te zwijgen van het drama waar de overstappers naar elektrische auto’s in Utrecht, Gelderland en Overijssel tegenaan kunnen gaan lopen als zij ’s morgens bij een niet-opgeladen elektrische auto komen omdat de netbeheerder als gevolg van netcongestie de laadpaal tijdelijk heeft uitgezet.
Registreer nu en lees alle premium content
Registreer nu en krijg toegang tot het hele artikel. Is of wordt uw bedrijf abonnee, dan krijgt u na registratie automatisch toegang.
Registreer u hier
Bent u al geregistreerd,
log hier in
(we sturen u een magic link, wachtwoord is overbodig).