In april schreven veel media dat de youngtimerregeling gered zou zijn. Youngtimerspecialisten gaven toen op BKAN al aan dat dat wat al te optimistisch was. Wat was er aan de hand? De Tweede Kamer verzocht de regering om ‘voor de zomer met opties te komen voor een geleidelijker transitiepad voor de youngtimerregeling’ en dat zou ‘bijvoorbeeld [kunnen] door de regeling te bevriezen op ingangsjaar 2012, gecombineerd met een hoger bijtellingspercentage’. Gisteren is de regering met die opties gekomen, in dezelfde brief als waarin de pseudo-eindheffing aangepast werd. Staatssecretaris Eerenberg van Financiën tekent daarbij direct aan dat er voorlopig nog geen besluit wordt genomen: dat gebeurt pas in augustus.
Vier opties
De youngtimerregeling werd door een amendement van Tweede Kamerlid Pieter Grinwis eind 2025 min of meer afgeschaft. De gevolgen voor de handel waren groot, want de wijziging vond op zo’n korte termijn plaats dat handelaren met voorraad bleven zitten die van de ene op de andere dag slecht verkoopbaar was geworden. Het was Grinwis zelf die de regering opriep om met een reparatievoorstel te komen.
Daarvoor geeft het kabinet nu vier verschillende opties. Bij drie van de vier wordt de youngtimerregeling afgebouwd, waarmee vandaag wel duidelijk is dat de youngtimerregeling zoals die er tot eind vorig jaar was voorgoed verleden tijd is geworden.
Registreer nu en lees alle premium content
Registreer nu en krijg toegang tot het hele artikel. Is of wordt uw bedrijf abonnee, dan krijgt u na registratie automatisch toegang.
Registreer u hier
Bent u al geregistreerd,
log hier in
(we sturen u een magic link, wachtwoord is overbodig).